...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Höger regeln gäller även här, hur svårt kan värdens enklaste o genialaste trafikregel vara?
Så fort du skall förklara blir det genast en väldigt komplicerad regel.
CarMan skrev:
punkt 1 till 4 i din lag text är till läggs text till textraden över 1:an.
Javisst.
CarMan skrev:punkt 1 till 4 a gäller bara för en bil som svänger, o gäller bara när svängen är fullbordad
Står inget om det i lagtexten.
Användarvisningsbild
av CarMan
StringerBell skrev:
CarMan skrev:Höger regeln gäller även här, hur svårt kan värdens enklaste o genialaste trafikregel vara?
Så fort du skall förklara blir det genast en väldigt komplicerad regel.
CarMan skrev:
punkt 1 till 4 i din lag text är till läggs text till textraden över 1:an.
Javisst.
CarMan skrev:punkt 1 till 4 a gäller bara för en bil som svänger, o gäller bara när svängen är fullbordad
Står inget om det i lagtexten.
jo det står det klart o tydligt.
kolla texten igen, står att det gäller NÄR du kommit IN på ny väg, allt så efter att du svängt, inte innan.

regen är enkel, alla som kommer från höger ska du stanna för, finns "inga" undantag Dock så gäler alltiid skyltarna i första hand, höger regeln är när det inte finns annan skyltning.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag såg sveriges värsta bilförare här om dan, o började undra var man hittar alla som inte kan köra bil, o vart desutom förvånad över att många var ganska unga o borde ju nyligan ha tagit körkort.
Men med tanka på vad man läster i dena tråd så börjar man ju undra om vi har för enkla körkorts prov. Att kunna höger regeln är en grundlägande sak som bara måste sitta på alla som har o inte har körkort. Att många tvivlar på hur höger regeln ska till lämpas gör mig mörkrädd!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag fick lära mig att, om jag kommer till en korsning och kör över ett upphöjt övergångsställe då ska jag lämna företräde till trafiken som kör på vägen där jag ska svänga ut.
CarMan skrev:
jo det står det klart o tydligt.
kolla texten igen, står att det gäller NÄR du kommit IN på ny väg, allt så efter att du svängt, inte innan.

regen är enkel, alla som kommer från höger ska du stanna för, finns "inga" undantag Dock så gäler alltiid skyltarna i första hand, höger regeln är när det inte finns annan skyltning.
Du blir bara mer och mer obegriplig för varje inlägg. Jag tar mig inte ens besväret att reda ut vad du syftar på.
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:Jag fick lära mig att, om jag kommer till en korsning och kör över ett upphöjt övergångsställe då ska jag lämna företräde till trafiken som kör på vägen där jag ska svänga ut.

det som talar imot en sån regel är att den som du då ska lämna företräde till inte själv får nån indikation till att han har företräde (känns orimligt att han ska spana in på marken på andra vägar för att veta vad som gäller för hans egen väg)

Hur gör man på vintern?
hur hög är en upp höjnad? när är det bara avrinning & när är den en upphöjning så trafik reglerna ändras.

jag tror som sakt att det inte existeras en sån regel
CarMan skrev: det som talar imot en sån regel är att den som du då ska lämna företräde till inte själv får nån indikation till att han har företräde (känns orimligt att han ska spana in på marken på andra vägar för att veta vad som gäller för hans egen väg)
l
Det finns inget begrepp som "företräde" i trafikförordningen, det trodde jag du visste.

Om alla känner till sina skyldigheter - t.ex. väjningsplikt - blir det inga problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
om jag är obegrplig så behöver du ju bvara läsa paragrafen su själv klistrat in.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Sen tittar vi lite närmare på texten o försöker översätta till nått språk du förstår.

Om vi tittar på den här meningen.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
i början på meningen står det:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen
Det betyder att man ska stanna för fordon som kommer från höger & för dom som komer från vänster.

Meningen fortsätter sen med texten:
när föraren kommer in på en väg
Det betyder att detta gäller när man kört in sin bil på en ny väg.

Det betyder alltså INTE att detta gäller innan man kört in på den nya vägen.

punkt 1-4 är en "förlängning" av meningen, det är alltså exempel på när denna mening gäller

punkt 1-4 är INTE egna exempel på när man har väjningsplikt.
CarMan skrev:om jag är obegrplig så behöver du ju bvara läsa paragrafen su själv klistrat in.

21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Sen tittar vi lite närmare på texten o försöker översätta till nått språk du förstår.

Om vi tittar på den här meningen.
i början på meningen står det:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen
Det betyder att man ska stanna för fordon som kommer från höger & för dom som komer från vänster.

Meningen fortsätter sen med texten:
när föraren kommer in på en väg
Det betyder att detta gäller när man kört in sin bil på en ny väg.

Det betyder alltså INTE att detta gäller innan man kört in på den nya vägen.

punkt 1-4 är en "förlängning" av meningen, det är alltså exempel på när denna mening gäller

punkt 1-4 är INTE egna exempel på när man har väjningsplikt.
Är det någon annan som begriper?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]