Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vår S80, 2,4 20 V, uppvisar ganska konstigt beteende, när det är kallt går den hur bra som helst, när det blir runt nollan kan den ibland, ja ofta, starta för att ha ett tomgångsvarv på 3400 rpm, den reagerar inte på gaspedalen men går att köra, om än inte bra. Det hjälper då inte att man efter en stund stänger av och startar igen. Stannar man dock motorn och startar efter ca 10 min kan den vara normal och fungera som den ska, dvs. rätt tomgång och svarar på gaspådrag. Volvo säger att det är gasspjället men då borde felet vara konstant, eller......? Motorn har gått 23000, servad som den ska. felet har nu funnits där ett bra tag. Börjar tröttna. I mina öron låter det som givarfel till gasspjället. tacksam för all hjälp.
har volvo felsökt o säger at det är gas spjäler s är det sanorligt det.
har du bara frågar nån i telerfon, så är ingen felsökning gjord o då har dom bara gissat.
Volvo har inte kollat med instrument, bara bilprovningen. Det är lite latjo fel då det är där ibland. Kan det vara så att gasspjället håller på att ge upp helt? Borde det inte stanna på tomgång om ingen signal kommer?
matsericsson skrev:Vår S80, 2,4 20 V, uppvisar ganska konstigt beteende, när det är kallt går den hur bra som helst, när det blir runt nollan kan den ibland, ja ofta, starta för att ha ett tomgångsvarv på 3400 rpm, den reagerar inte på gaspedalen men går att köra, om än inte bra. Det hjälper då inte att man efter en stund stänger av och startar igen. Stannar man dock motorn och startar efter ca 10 min kan den vara normal och fungera som den ska, dvs. rätt tomgång och svarar på gaspådrag. Volvo säger att det är gasspjället men då borde felet vara konstant, eller......? Motorn har gått 23000, servad som den ska. felet har nu funnits där ett bra tag. Börjar tröttna. I mina öron låter det som givarfel till gasspjället. tacksam för all hjälp.
låter som att mjukvaron till gasspjällen behöver uppgraderas, kostar 500spänn.
så gjorde de på min gamla S80. Funkade kanon efter det.
Men jag hade ett annat fel.

Får du inget felmeddelande?
/Johan

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]