Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Vart har du Volvobilen försäkrad?

Volvia
56
44%
Folksam
11
9%
Trygg Hansa
13
10%
IF Skadeförsäkring
4
3%
Länsförsäkringar
33
26%
Dina Försäkringar
2
2%
Aktsam
3
2%
Atava
2
2%
Salus Ansvar
Inga röster
0%
Gjensidige
1
1%
Annan
3
2%
micke011 skrev:Det är väl en fråga om förutsättningar, vilken bil, var man bor, hur man parkerar.. I vårt var Länets billigare (om än inte särskilt mycket) än Volvia, 230kr mot 260kr per månad eller något liknande. Så billigast och bäst..enkelt val tyckte vi!
Skulle Länet vara billigast o bäst? Billigare är möjligt, men knappast bäst! Jämför man med exempelvis Volvia som du nämnde så har Länet högre självrisker och dom tar inte någon el i bilen om du skulle få problem med exempelvis färddator, kombinationsinstrument, regnsensorer, klimatanläggning, xenonljus, navigationsutrustning m.m. Allt detta tar Volvia, dom tar ju tom hjullager på kärran!! :) Klart att länet är billigare då, gäller ju att se vad man får för pengarna! :roll:
Ja du, vi verkar ha väldigt olika erfarenheter av de olika försäkringsbolaget. I vårt fall har Länets (Östgöta Brand) aldrig strulat när vi drabbats, vare sig vid rese-, bil- eller hemförsäkring. Man har aldrig protesterat, utan har välvilligt betalat ut ersättning trots att vi inte kunnat styrka alla våra krav..man har helt enkelt varit väldigt bra att ha att göra med - inte bara när det gäller att få in pengarna. Och det parat med att man alltid är konkurrenskraftig prismässigt.

Sedan har jag faktiskt ingen aning om var du fått uppgiften om skillnaden på innehållet i försäkringen ifrån, om du drabbas av en skada på bilen som omfattar någon av de delar du anger i din lista så är det självklart så att försäkringsbolaget står för kostnaden för reparationen.. Att däremot få försäkringsbolaget att stå för reparation av något som inte ingår i försäkringen, att en Xenon-lampa gått sönder eller att ett hjullager havererar, ja det har jag väldigt svårt att tänka mig att något bolag skulle ta på sig.
micke011 skrev:Sedan har jag faktiskt ingen aning om var du fått uppgiften om skillnaden på innehållet i försäkringen ifrån, om du drabbas av en skada på bilen som omfattar någon av de delar du anger i din lista så är det självklart så att försäkringsbolaget står för kostnaden för reparationen.. Att däremot få försäkringsbolaget att stå för reparation av något som inte ingår i försäkringen, att en Xenon-lampa gått sönder eller att ett hjullager havererar, ja det har jag väldigt svårt att tänka mig att något bolag skulle ta på sig.
Uppgifterna om skillnaderna har jag fått från villkoren från respektive bolag. Det är möjligt att du, som så många andra, tror att en "helförsäkring" på folksam är samma som en "helförsäkring" på Länsförsäkringar, Volvia, Trygg eller var det kan vara. Så är dock INTE fallet. Det är mer än bara priset som skiljer mellan bolag, detta ser du om du faktiskt läser villkoren (eller ringer och frågar bolagen direkt). De exemplen jag nämnde ligger i maskinförsäkringen hos Volvia. Dessa moment ingår inte hos de andra bolag. Dom har dock en egen "maskinförsäkring", men som sagt, där är det ganska mkt som inte ingår jämfört med just Volvias. Men, "Maskinförsäkring", det heter ju samma sak hos alla så kan förstå att det är lätt att tro att det är samma sak och förstår att det kanske inte är något man direkt orkar läsa på och jämföra (innan det faktiskt händer ngt). För att citera ditt tidigare inlägg skriver du att det är självklart att försäkringsbolaget skall reparera om man får någon skada ur dom exemplen som jag nämnde. Vill då bara göra dig uppmärksam på att du inte har det skyddet i din försäkring idag, så förvänta dig ingen hjälp vid en sådan skada i LF.

Just Xenonljusen jag nämnde, där syftade jag inte specifikt på just själva glödlampan utan mer på elektroniken kan man säga. Hjullagret du syftade på täcks utav Volvia, inte utav Länsförsäkringar.

Värt att poängtera är att dessa exempel ligger under maskinförsäkringen som gäller till bilen är 8år gammal (alternativt 15000mil om du köpt bilen hos en auktoriserad Volvoåterförsäljare eller har ett gällande tryggehetsavtal, annars är det 8år/10000mil). Länsförsäkringar har 10000mil oavsett, men som sagt, dom har en mer "light"-variant utav maskinförsäkringen. Dessutom kan inte Länsförsäkringar garantera att du får bilen lagad med orginaldelar eller på en auktoriserad verkstad.

Men kul att höra att du ändå är nöjd med ditt bolag och att allt gått bra vid de skador du haft, det är ändå det viktigaste! Jag svarade på ditt inlägg där du hävdade att LF var "bäst" men ganska många argument för att Volvia skulle vara bättre. I ditt svar ser jag dock inget direkt motargument mer än att LF hjälpt dig vid dina skador, vilket dom då skall göra. Dvs dom har gjort sitt jobb, på vilket sätt menade du att dom var bättre än dom andra bolagen?
Oj. Det var tydligen ett ämne du brinner för, men jag kan bara kapitulera, det är bevisligen betydligt större skillnad på försäkringar och försäkringar än vad jag trodde, något värt att ha i åtanke den dagen nybilsgarantin går ut..

Det jag menade med bäst baseras på erfarenheterna från diverse försäkringsbolag vid skada eller annat ärende, och jag vidhåller trots skillnaderna i försäkringarnas innehåll att Länets är bäst - bäst när det gäller att betala ut pengar och att inte bara få in dem.
micke011 skrev:Oj. Det var tydligen ett ämne du brinner för.
Ledsen, kanske gick väl hårt åt.. :) Inte meningen på något sätt, bara göra dig uppmärksam på att de är mkt som skiljer just på innehållet i försäkringarna bolagen imellan. Sen får man alltid se till sig själv utifrån sitt egna behov givetvis! Bor man i norrland med 4 min till närmsta granne så kanske inte självrisken vid stöld är den viktiga utan snarare vid djurkollision, eller att man får rätt till en hyrbil. Ja du förstår vad jag menar. Anledningen att jag nämnde just "el-bitarna", var då jag själv haft såna skador och blev varse att min dåvarande försäkring inte täckte detta, vilket i slutändan blev dyrt... Ingen bolag är väl direkt dåligt, utan helt enkelt bra på olika saker. Därför vill jag inte säga att du har fel i ditt påstående heller, det kan vara bäst för dig! Men kanske inte generellt sätt. Det är komplext! :)

DDD skrev:Jag håller mig utanför ämnet.

Men det skadar nog inte med en liten infolänk om försäkringspremier för att hålla ämnet objektivt.

Lite kort om hur försäkringspremier räknas fram
Tack för länken, bra tips, även om det i denna diskussionen var lite OT då vi diskuterade innehåll framför premier. Men ser din poäng!
Lite ot, men ser att många har sin bil försäkrad på volvia. Tänkte det jag också, men så läste jag att man måste ha reg numret "ingraverat" i alla rutor. Vet ni om det är värt att göra det eller bara välja ett annat bolag?
jaha skrev:Lite ot, men ser att många har sin bil försäkrad på volvia. Tänkte det jag också, men så läste jag att man måste ha reg numret "ingraverat" i alla rutor. Vet ni om det är värt att göra det eller bara välja ett annat bolag?
Det behöver du inte ha i Volvia iaf. Lite osäker på dom andra bolagen men aldrig hört att det skulle vara ett krav (inte i Sverige, men Polen/Öststater m.m kan vara annorlunda om du skall ut o bila).
Gjensidige! De var billigast, jag kollade med samtliga andra och alla andra var dyrare även om Volvia bara kostade marginellt mer. Varför? Har inte hört något mer negativt om Gjensidige än andra bolag så varför inte? (^_^)
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]