Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Vet inte om detta är rätt del men jag kan ju i vart fall prova;

Har en trasig vinkelväxel på min bil och har därför varit på jakt efter en ny. Hittade en annons på Blocket från ett företag i xxx som sade sig ha just den vinkelväxel jag behöver på lager och att han ville ha 6450.- för den inklusive en hylsa. Pengarna ifråga sattes in på företagets BG söndag 21/2 via Internetbanken och borde alltså varit företaget tillhanda senast tisdag/onsdag 23-24/2. Därefter har det varit ganska tyst från annonsören i fråga, jag har ringt / mailat. På telefon visste företaget knappt ens vem jag var och vad jag pratade om. Då framkom i vart fall att den vinkelväxel han så att säga sålt inte skulle komma att passa min bil. Som igår mailade jag honom igen, bad om besked om vad som händer, om jag kan räkna med att ha min betalda vara senast fredag 5/3 alternativt få tillbaka mina pengar. Svaret lär inte vänta på sig, jag skulle ha klart för mig att det minsan inte gick att anklaga honom för att luras, att jag minsann inte visste vem jag hade att göra med och att hade det inte varit så långt mellan xxx och Skåne och han hade så mycket att göra skulle han minsann se till att få mig att förstå vem han verkligen är! Jo, det har jag ju efterhand förstått. Jag har bett att få tillbaka mina pengar eftersom jag inte tror att det blir så bra. Även om det verkligen skulle komma nån vinkelväxel till slut. Av andra här på forumet har jag förstått att företaget inte är lätt att ha med att göra annars heller, bara synd jag inte visste det innan.....

Frågan är; är detta något som jag bör anmäla till Blocket? Är det bara att strö salt i såren? Om nån är så pass intresserad kan jag lägga upp mitt mail som han blev förbannad över och även hans svar. Vad har jag för möjligheter eller kan jag se mig i månen efter mina pengar? :-O)
Senast redigerad av 1 CP2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ledsamt att det ska krångla och efter det bemötandet så tror jag knappast att du får se röken av varken pengar eller vinkelväxel.
Kanske du kan vända dig till en konsumentvägledare eller dyl i din kommun?
av llesrof
Dumt att chansa, men de flesta är bara tuffa när de skriver eller snackar och om man går vidare eller själv hälsar på är de snälla som lamm och skylle sitt utspel på en dålig dag, tandvärk eller på någon slags missuppfattning. Tyvärr vet man ju inte på förhand om det är en tangentbordstuffing eller ett genuint ärkepsykfall man har att göra med. Hur som helst så borde ju en sådan här sak polisanmälas eftersom man inte skall hålla på att hota folk på detta viset och kunna komma undan med det.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är ju bra om alla blir varnade, så att inte fler blir lurade av diverse skojarfirmor.

Man ska inte behöva acceptera att bli lurad på pengar. Kontakta Blocket och polisanmäl, kontakta konsumentvägledare samt skriv till ARN. Spar all dokumentation och dra firman inför tingsrätten.

Jag blir så förargad att dessa bluffmakare ska få fortsätta, p g a det typiskt svenska att "knyta näven i byxfickan".

Varför "mörka" med vilket företag det handlar om?
av Lövet
Du kan ju anmäla detta till Blocket, frågan är bara vad de ska göra? Ansvaret för affären ligger helt mellan dig och handlaren. Om du uppfattat mailen som hot är det Polisen du ska vända dig till.
Användarvisningsbild
av CP2
Tack för alla råd och funderingar. Till att börja med så avvaktar jag några dagar och ser om mina pengar kommer åter.
Användarvisningsbild
av Nexus
6500 är inget man ger bort. stå på dig!!!
Du skulle ha använt dig av blockets internet giro,då får de inte ut några pengar förän du mottagit och godkänt varan.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Du har definitivt rätt att ångra ditt köp enl distansavtalslagen (14dgr ångerrätt på allt via telefon/internet då det var ett företag). Sen om dom inte betalar tillbaka tycker jag absolut du skall ta det till Polisen, Konsumentverket m.m. Vore också tacksam om du höjde ett varningens finger för företaget ifråga genom att nämna det vid namn. Är dock osäker på hur det är att "hänga ut ngn". Antar att det är skillnad dock mot ett företag gentemot en privatperson? Visserligen onödigt om han skulle polisanmäla tillbaka för "förtal" eller liknande.. Kanske bäst att låta bli, men hoppas du får pengarna tillbaka!

Edit: Ring Sverker!! ;)
Användarvisningsbild
av CP2
I går kväll skrev jag ett mail till säljaren, med alla mail noterade, tidpunkter och vad som sagt av vem osv. Idag på morgonen hittade jag ett mail i min inbox där jag lovades få min vinkelväxel på måndag. Jag hoppas därmed att det här får ett bra slut, att bilen kan rulla på som den ska igen ganska snart, även om det för mig blir lite svårare rent tidsmässigt att få till.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hade problem även jag med den firman/säljaren tidigare. Köpte och betalade en LMM som han var säker på att han hade, men det visade sig att det var fel nummer så de inte passade min bil. Det tog många dagar från betalning tills varan skickades, och som sen skulle visa sig under leveranstiden att det var fel LMM han skickat. Han hade såklart inte skickat någon till mig framkom det efter ytterliggare en vecka. Sen har jag för mig att det tog 1-2 veckor till innan jag fick tillbaka mina pengar.

Det är bara att stå på dig då du har rätt i sak.

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]