NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V50 T5 -05

Jag tycker det tar jättelång tid innan jag når "arbetstemp".. dvs. att temp-visaren står rätt upp i mitten. Här om dagen åkte jag från stan och hem till mig. Där i mellan är det blandat 70 och 90 väg i 2 mil. Under färden gjorde jag två rejäla omkörningar och piskade bilen lite lagom. Först när jag rullade på trean i 50-70 dom sista 250m så kom den upp i mitten nätt och jämt.

Det problemet har jag aldrig haft med någon annan bil? Ska det verkligen vara så?

/Christian
rosenlorden skrev:Låter skumt, jag har cirka 6km till jobbet och när det är cirka 10-15 minus ute är den uppe i arbetstemp när man nästan är framme, fast man har värme och allt sånt.. Kan ju vara en dålig termostat som släpper igenom för tidigt som du misstänker.
Tack för svaret. Blir till att ringa Volvo imorn för en tidsbokning!

/Christian
körde precis 2 mil i -15 till - 20 Grader, i 80km/h, efter ca 1,2 mil hade jag normal arbetstemp....

Vet inte hur ni kör era bilar man jag gör aldrig "två rejäla omkörningar och piskade bilen lite lagom" som tidgare talare sa, när min bil är kall.
Bara för att nålen på mätare är i arbetstemp så betyder det inte att motorn är genom varm och redo för att piskas lite lagom. Men jag behandlar inte min bil så då jag vill att den ska leva mer än 6 000 mil....
jackoo skrev:körde precis 2 mil i -15 till - 20 Grader, i 80km/h, efter ca 1,2 mil hade jag normal arbetstemp....

Vet inte hur ni kör era bilar man jag gör aldrig "två rejäla omkörningar och piskade bilen lite lagom" som tidgare talare sa, när min bil är kall.
Bara för att nålen på mätare är i arbetstemp så betyder det inte att motorn är genom varm och redo för att piskas lite lagom. Men jag behandlar inte min bil så då jag vill att den ska leva mer än 6 000 mil....
Fast jag hade utan att tveka kört minst 1,2 mil innan jag "piskade den lite lagom". Och med en utomhustemp på 5 grader borde den vara varm tycker jag. Med andra ord drog jag inte ur den till för fulla muggar eller ens i närheten. Jag gillar inte din antydan till att jag skulle missköta min bil... :???:

/Christian
chrissofsweden skrev:Bil: V50 T5 -05

Jag tycker det tar jättelång tid innan jag når "arbetstemp".. dvs. att temp-visaren står rätt upp i mitten. Här om dagen åkte jag från stan och hem till mig. Där i mellan är det blandat 70 och 90 väg i 2 mil. Under färden gjorde jag två rejäla omkörningar och piskade bilen lite lagom. Först när jag rullade på trean i 50-70 dom sista 250m så kom den upp i mitten nätt och jämt.

Det problemet har jag aldrig haft med någon annan bil? Ska det verkligen vara så?

/Christian
Min V50T5 är likadan, morsans C30 likaså.
Speciellt om man använder mycket värme från kupéfläkten kan det ta väldigt lång tid för kylvattnet att nå full värme.
Hör gärna av dig om det hjälper med termostatbyte, för jag misstänker att min inte stänger ordentligt.
Jag känner inte igen problemet. Hade tidigare en S40N T5 och tyckte aldrig att den var seg. Mätaren brukar komma upp till mitten efter några kilometer.
Jag måste påstå att av mina 5 bilar jag har ägt så är min v50 t5 MY05 den absolut segaste på att bygga upp arbets temp.
Det tar väl ca en mil, från att ha stått i ett garage på 5 grader, tills den kommer upp till mitten strecket.

Mest irriterande är den dåliga värmen motorvärmaren ger.
Har man igång motorvärmaren 3h före start så hoppar nålen bara upp ETT streck för att sedan sjunka till min. strecket efter 1 sekund, vilket jag aldrig upplevt på mina gamla bilar som steg mycket högre direkt vid start av motorn för att sedan mycket snabbare gå upp till arbets temp. till skillnad från v50:n som ändå tar god tid på sig trots lång-körning med motorvärmare.
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]