Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

emwtur skrev:givaren sitter i bakaxelkåpan - den givaren är samma för alla !
givaren läser när hålen i en korg passerar - olika modeller har olika antal hål - och därmed har varje "antal hål" en hastighetsmätare som stämmer.
hittade ett exempel på savarturbo.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=25573

http://img107.imageshack.us/img107/9205/dsc01530ic8.jpg
för att korrigera givaren så måste innanmätet i bakaxeln ut !
enklare leta hastighetsmätare , eller byta hela axeln !
EDIT
hittade en annan bild - visserligen med diffspärr - men skillnaden i kransar syns ganska bra :)
http://www.davebarton.com/Vanster-abs-h ... atare-.jpg

/emwtur
hej
då vet ja lite mer hur de fungerar.
men hur vet man att man har rätt mätare då??
/viktor
hedstr3m skrev:
Redlös skrev:Antingen får du byta till ett instrument som passar din bakaxelgivare, eller så får du byta givare till en som passar ditt instrument! Finns nog ingen annan väg att gå.
hej
hur vet man vilken givare de ska va till mitt instrument?
Förlåt, givaren är såklart samma på alla. Det är kransen i klumpen bak som skiljer. Hur man kollar vilket antal pulser instrumentet vill ha vet jag tyvärr inte, men jag antar att man kan ta reda på det!
Redlös skrev:
hedstr3m skrev:
Redlös skrev:Antingen får du byta till ett instrument som passar din bakaxelgivare, eller så får du byta givare till en som passar ditt instrument! Finns nog ingen annan väg att gå.
hej
hur vet man vilken givare de ska va till mitt instrument?
Förlåt, givaren är såklart samma på alla. Det är kransen i klumpen bak som skiljer. Hur man kollar vilket antal pulser instrumentet vill ha vet jag tyvärr inte, men jag antar att man kan ta reda på det!
hej
okey så de finns bara en givare att välja på då?. så de gäller bara att få rätt instrument allstå?
/viktor
hedstr3m skrev: hej
okey så de finns bara en givare att välja på då?. så de gäller bara att få rätt instrument allstå?
/viktor
emwtur skrev: antagligen har du en hastighetsmätare för 96 tänder
men har fått i en bakaxel med 48 tänder
det är dom enda talen som ger halva farten !
Alltså - en mätare för 48 tänder eller en bakaxel med 96 tänder !
du kan lossa olje pluggen i bakaxeln och lysa in med en ficklampa och räkna tänder om du är osäker.
/emwtur
emwtur skrev:
/viktor
du kan lossa olje pluggen i bakaxeln och lysa in med en ficklampa och räkna tänder om du är osäker.
/emwtur
hej
nu har jag räknat på de hjulet som givaren mäter på och jag har 12 kanter. hur menar du med 48 och 96 tänder?
Har en givare med 48 tänder men jag vet inte vilken hastighetsmätare eller var jag ska få tag i en som passar. Den förra bakaxeln som jag hade var det 12 tänder. Bilen går alltså alltid 220 km/h. Vad gör jag?
/Steffe
hedstr3m skrev:
emwtur skrev:
/viktor
/emwtur
hej
nu har jag räknat på de hjulet som givaren mäter på och jag har 12 kanter. hur menar du med 48 och 96 tänder?
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]