NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glitch
KKR: Bilen servades för mindre än 900 mil sedan. Då var det tal om en "mellanservice" dvs. olja och filter. 4' mila service gjordes vid knappt 4300 mil, mellan service vid knappt 5200 mil och nu har den gått drygt 6000 mil. Mellanservicen gjordes i Juli 2009 så det är rätt långt mycket mindre än ett år.
av AndersHolmberg
Jag har samma problem. Min Volvo S40 -06 var tankad med Etanol. Startade inte igår i -20 så jag ringde bärgare.

Min bärare lyfte inte ens på motorhuven utan provade bara starta med nyckel, väldigt länge. Sen konstaterade han att bilen var sur och skulle till Verkstan (Rejmes i Linköping). Även jag blev idiotförklarad för att jag kör etanol på vintern och att jag gjort bilen sur. Dagen efter ringer Rejmes och säger att bilen är sur och oljefilter och olja behöver bytas. Kostnadsförslaget är 3500kr. Bärgaren säger att det är klart att man försöker starta bilen, Volvo säger att försöker man starta bilen blir den sur och då ska den lagas för 3500.

Jag struntade i att byta filter eller olja. Fyllde tanken med bensin och kommer inte hem innan den självdör. Får bogsera bilen till varmgarage. Nu är det väldigt dålig respons på gasen men bilen startar.

Bilen fick 6000 milaservice i november 2009. Jag är inte helt nöjd!
Användarvisningsbild
av ThomasT
Vad är det man får för 3500kr????

Oljebytet kostar ju bara en dryg tusing, vad är resten av pengarna för?

.
av AndersHolmberg
Kostnadsförslaget jag fick över telefon var inte inlagt i deras system när jag hämtade bilen så jag har bara hört det över telefon. Serviceteknikern sa ny olja, nytt filter, torka av tändstift och undersökningsavgift. En kostnadsuppskattning av kundmottagningen senare var runt 2500kr för byte av olja, filter och tändstift. Men att olja och bränsle ska kunna blandas när instruktionsboken följs är i sig synnerligen osannolikt, det är väl två skiljda system som på alla andra bilar? Assistanskåren i Linköping har aldrig hört talas om att sådan kan uppstå. Och att det kostar så mycket är grädden på moset. Det luktar "nu blåser vi kunden" lång väg det här.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]