Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det variarar kraftigt, så mitt tips är att ringa o fråga på den/de verkstäder du kan tänk dig att besöka.

Om du ringer til icke aktoriserade verkstäder, så kolla noga så det verkligen är samma service dom utföre, jag har sett många som inte rengör vevhusventiletilnen, o även mssar andra punkter!
Jag skriver i denna tråd, då det känns dumt att starta en ny.

Gäller en s60 2,4T -03, 15 900 mil

Ringde precis min auktoriserade volvoverkstad här i Kalmar och beställde 16.000 service. Då räknade han upp lite punkter som han skulle byta/fixa för priset 6000 nånting. Lät bra, men ska ni inte rengöra vevhusventilationen frågade jag. Han kollade lite, hmmade och sa "-näeee, men det borde vi göra", sa nåt om att det görs på s80in... "-Det kostar 1400 extra". Okej sa jag, kör på det, har ju hört att det brukar gå på röven annars.

men nu kollade jag serviceprotokollen som finns här på nätet, och då står det att den ska ingå. Nu betalar jag extra för den, känns inte så häftigt då den ingår i den här stora servicen. Vad säger ni?

Länk till service-protokollet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=6764
Jag var och handlade lite saker på volvo, så passade jag på att fråga.

Då sa han i disken att det var helt rätt att den är tilllagd, OM JAG VILL HA DEN. Den ingick alltså inte i servicen. Så bara för att man har fullstämplad servicebok så betyder det inte att den är rengjord, eller hur ska man tolka detta?

Enligt serviceschemat som jag länkade till ovan så står inte rengöringen som tillval, utan som intervalltillägg. Men tillval och tillägg kanske är samma sak, fast olika ord..? Jag behövde ju inte speca att jag ville byta kamrem t.ex, och den står också under tillägg.

Hur var det för er?
Det är ett tillägg, precis som tändstift varje 6000mil tex. Så det skall göras. Gör man inte det så kan man inte kalla det full service. Det är ju kunden som väljer eftersom han betalar men väljer han bort det så skall man igentligen inte sätta stämpel i boken.
av Nefix
Kollade upp vad det skulle kosta till mig, fick följande pris av Bilbolaget Umeå.
Spontant tyckte jag det såg bra ut, vad säger ni andra är det ett bra pris ?

Nice price service 1995:-
Byte kamrem ink hjälpaggrigatrem 3406:-
Rengöring vevhusvent 1664:-
Vattenpump byts bara om det behövs.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]