Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft bilen i ~1.5månad, köpte den med denna defekten.
Går det att mäta på kontaktstycket som synns när man lossar på dörrsidan eller måste jag komma åt något innanför plåten?

Cornelia: Det låter dessvärre som att dina motorer har dött. Jag återkommer imorgon hur det verkar på min, första dagen på veckan jag har ordentligt med tid att skruva.
Snelhest skrev:Jag har haft bilen i ~1.5månad, köpte den med denna defekten.
Går det att mäta på kontaktstycket som synns när man lossar på dörrsidan eller måste jag komma åt något innanför plåten?

Cornelia: Det låter dessvärre som att dina motorer har dött. Jag återkommer imorgon hur det verkar på min, första dagen på veckan jag har ordentligt med tid att skruva.
Ja, jag börjar undra vad tusan det är för fel alltså o har varit utan c-lås över ett år nu...måste göra något drastiskt.
Återkom gärna, jag har koll i tråden. Intressant o se om du finner felet.
Jag mätte emellan pin 12 och 10 på kontaktstycket som går till centrallåsmotorn på förardörren, i "låsguiden" stod det att det ska vara 1-15Ohm, jag hade 57. Så något är lurigt och jag tänkte plocka ur hela låsdelen, men jag får inte loss dörrhandtaget! Låscylindern har jag fått ut, lossat på skruvarna till handtaget men den hakar sig på något och följer inte med längre ut.

Ut igen.
Försökte manuellt köra motorn på förardörren, den verkade fungera. Men den låser inte utan studsar bara upp igen. Lossade dörrsidan vänster bak, där gick det också att köra den manuellt. Mätte även stiften som ska köra motorn och märkte att där kom spänning. Började vri på nyckeln i passagerardörren och helt plötsligt fungerade allting!

Flinet var inte ifrån denna värld! Har inte en susning vad som orsakat det men nu fungerar det? Så det måste ha varit ett av reläena som krånglat. Men jag förstår inte varför det gick igång nu..

Dock 2 problem kvar, stänger jag förardörren och låser ifrån passagerarsidan låses alla dörrar, men förardörrens låsknapp går bara ner och upp igen. Den låser inte.

Låscylindern, hur monterar man in den igen? När jag trycker i den går det att vrida den åt båda hållen utan att den tar i något.

Tack på förhand
Mvh Mattias
Du har nog problem med mikrobrytare i låset, den som talar om att dörren är stängd. Är dörren öppen får du precis det fenomenet att knappen går ner och upp igen.
Ta loss låset igen, koppla i kablarna och prova att köra det löst. Jag såg att mikrobrytare fanns att köpa på skruvat.se men det är oftast så att plastbiten som ska trycka på den är lite deformerad så den inte trycker tillräckligt.
Okej.

Det kan inte störas pga. att jag inte har låscylindern i?
Verkar som att det saknas en del på toppen av låscylindern (den som ser ut som en rak mejsel), den har nog trillat ner.

Försökte ta loss hela låsmekanismen tidigare, men fastnade vid fönsterhisskassetten. Enligt Haynes ska en arm plockas loss under rutan, tog loss en låsfjäder/brickagrej där men förstod sen inte om jag ska dra eller hur jag ska få loss den? För det går väl inte att ta bort låset utan att ta bort hela fönsterhisskassetten?

Mvh en stelfrusen Mattias
En kommentar till Sparkz inlägg.
Mina låsknappar "hoppar" inte upp igen om dörren lämnas öppen när man låser. Det enda som händer är att den inte går i blockerat låsläge om någon dörr lämnas öppen.

Snelhest: Det är ju bra att det börjat fungera. Synd bara att du inte kan sätta fingret på orsaken. Tycker det tyder på nåt skitfel, nåt glapp. Gäller att hitta det bara.
Jag har haft min låskista ute men jag minns inte i detalj hur mycket jag fick plocka ner. Kan inte komma ihåg att jag behövde ta ner nån fönsterhiss.
Här har jag fastnat..

Låskistan/hela centrallåsenheten vill inte röra sig uppåt så att det ska gå att lirka ur den.
Jag tog bort en låsgrej till armen som lyfter och sänker rutan men förstår inte hur jag ska få bort armen ändå så jag kunde ta bort fönsterhisskassetten.

Och hur ska kontaktstycket kunna följa med genom det lilla hålet i dörren? Eller så är det kontaktstycken på låskistan också.

Hmm.. jag kommer inte längre!

Edit:
Låset löst.

Bild
Bild
Bild
Enligt Haynes ska hela den förzinkade plåten bort. Jag minns inte om jag gjorde det eller lyckades lirka ut det hela genom öppningen som finns. Går inte kabelgenomföringen att peta loss och lirka in kontaktsycket i hålet?

Kan du inte hissa upp rutan så armen och glidskenan i rutan kommer bort och ger dig mer plats vid hålet?

Synd att du inte bor i Malmö, då kunde vi stått i mitt garage :D
Fick loss låskistan :), ja det är lite svalt utomhus. Men idag är det varmt ändå i Borås!

En del är lös&litetrasig, delen som låscylindern ska ta i, men den kan jag nog laga, undrar bara hur den ska sitta. Ska switchen jag håller inne vara intryckt när bilen är upplåst eller inte?

När jag kör låset på den nu så ser ni hur det fungerar, den stannar aldrig i det låsta läget. Det finns en till switch som jag inte vet vad den är till för? När jag trycker till den som synes i filmen händer ingenting utöver det vanliga. Eller finns det något annat jag ska försöka pilla på?

Filmsnutt på hur det fungerar.

Edit: Nu har centrallåset slutat fungera helt och hållet igen... helvete jag går och skjuter mig snart.

Bild
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw