Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kjelleben
volvogunnar skrev:Hmm,låter jordfel tycker jag.Är i och för sig nybörjare på bilar men känner igen detta då ja för ett år sedan lånade en bil(ford).Helt plötsligt lägger all lyse av på en dåligt upplyst väg,får möte och då de inte ser mig slår de sönder min vänstra backspegel eftersom jag ej kan gå längre ut på höger sida,ruskig historia..I alla fall så tittade jag på startmotorn och drog fast några kablar så där var felet.Jordfel kan ju ge konstiga uttryck ibland.
En startkabel kan ju ibland vara bra att jorda med.Hade en vindrutetorkarmotor som trilskades på en långkörning,fick jorda torkarmotorn med godset i motorn så gick det.
Vänligen//Gunnar

Ja, fy fasen... vilken upplevelse.
Ska testa med startkabel och jorda... tack för tipset/Kjelle
Användarvisningsbild
av NisseHult
Sparkz skrev:Det är ju helt otroligt att det där med att lossa batterikablar för att kolla laddning har hängt med sen 60-talet när det fanns likströmmare. Jag har hört det en och annan gång också... Gör inte det.
Det är inte så otroligt som det låter.
Växelströmsgeneratorer med innbyggt elektroniskt laddningsrelä pallar inte med så mycket och går därför sönder
när man rycker en batterikabel.
Finns det däremot ett mekaniskt yttre relä så är det inga problem att misshandla systemet lite.
Jag har själv satt in en Audi 90A i min 285:a men funderar på att koppla om den till ett yttre relä
så man enkelt kan konstatera laddning eller ej.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Det som kan bli när man lyfter batteripolen och det är fel på laddrelä kan den börja ladda fullt utan att regulera och då kan du få upp till 28 volt då går fort mycket sönder.
Kompis gjorde detta och det sluta med nya lampor runt om på hela bilen :D
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]