Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
BRUTUS skrev:Gå in på bakaxel.se och skaffa en locker diff, går inte att köra sönder..välj utväxling eller allt du vill, han är jävligt seriös..
Haha. ja men jag vill inte betala 10 papp för en bakaxel!
emwtur skrev:för att förtydliga
4:1 är en lägre utväxling än 3:1
( man anger hur många varv kardanaxeln snurrar på en hjulvarv )
/emwtur
4,1 blir det då.för jag vill ha lite mer axx :)
av Vovlo_Henrik
1031 Finns med dessa utväxlingar: 3,15, 3,31, 3,54, 3,73, 3,91, 4,10. Missat nån?
1041 är beteckningen för slungdiff, samma innehåll som en 1031.

Att din axeln blivit som den blivit är lite underligt men kan vara dåligt hopmonterat redan som ny... 3,15 är en stark utväxling då den har mest kuggar i ingrepp samtidigt, dock lite trist utväxling för en högvarvig motor... :wink:

Du har ju mig på msn om du vill ha mer info :-)-)
av volvo944gl
Vovlo_Henrik skrev:1031 Finns med dessa utväxlingar: 3,15, 3,31, 3,54, 3,73, 3,91, 4,10. Missat nån?
1041 är beteckningen för slungdiff, samma innehåll som en 1031.

Att din axeln blivit som den blivit är lite underligt men kan vara dåligt hopmonterat redan som ny... 3,15 är en stark utväxling då den har mest kuggar i ingrepp samtidigt, dock lite trist utväxling för en högvarvig motor... :wink:

Du har ju mig på msn om du vill ha mer info :-)-)
Tack henke. Ja men hittar dig inte på msn :/ skriv till mig när du e online :) hehe.
att min axel har blivit så här kan bero på misskötsel el dårligt orginal..
denna trasiga axel jag har nu gjorde 102kmpå varvstoppet. orginal axeln gjorde 98 på varvstoppet en viss skillnad :) :o Men tycker man borde kunna få ut mer ax av bakaxeln? o lite mer topfart?
av Nicolai
Jag har sökt igenom alla trådar som innehåller ordet "utväxling" utan att hitta det jag söker. Jag vore tacksam om någon kunde bidra med information om skillnaden i utväxling mellan automat och manuell låda på V90/S90.
av inkognito
det brukar ju stå i handboken olika utväxlingar, vad aut, resp manuell har på 1:an 2:an backen m.m.
av Nicolai
Det låter fullt troligt. Tyvärr är jag inte V90-ägare än, så jag har heller ingen instruktionsbok att kolla i! :)

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]