NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MattiasP
Jag har börjat att fundera på nya hjul till min S40N 1,8F -06 och jag har kommit fram till att 19" hade varit snyggast.
Hur breda fälgar och däck får jag plats med, vad kan jag ha för ET. Det ser ut som om jag har en riktigt hög ET tyvärr.
Mina planer är 235/35/19"..Går detta eller är det bara att lägga ner planerna?
Användarvisningsbild
av leiwi
i besiktningsinstrumetets bilaga kan du se vilka hjulstorlekar bilen är typad med , detta handlar ju om en "e" godkänd bil vilket gör att du kan få problem vid besiktningen annars
Användarvisningsbild
av Marlboroman
leiwi skrev:i besiktningsinstrumetets bilaga kan du se vilka hjulstorlekar bilen är typad med , detta handlar ju om en "e" godkänd bil vilket gör att du kan få problem vid besiktningen annars
Det är borttaget. Numer får man ha andra dimensioner även på helbilsgodkäda fordon. Det största bekymret man kan få är att man kan bli tvungen göra en föreklad registreringsbesiktning och skriva in den hjuldimensionen också. Men normalt sett bryr dem sig inte så länge inte däcken tar i under fjädringsrörelser och så.
Användarvisningsbild
av MattiasP
leiwi skrev:i besiktningsinstrumetets bilaga kan du se vilka hjulstorlekar bilen är typad med , detta handlar ju om en "e" godkänd bil vilket gör att du kan få problem vid besiktningen annars

Tack men det skiter jag i, slänger på andra hjul i så fall.
Ingen som vet om jag får på 19" på min bil? Har sökt som en gnu på google men hittar inga svar. Jag har även kollat på garaget.org men det är bara T5:or som har 19" fälgar.
av Pippolei
Jag ser inte vad som skulle skilja mellan en T5:a & en 1,8F så att du inte skulle kunna ha 19" fälgar.
Vad jag vet så har t5:an större bromsskivor men inte skiljer det mycket mer (i hjulhusen).
Användarvisningsbild
av MattiasP
Äntligen hittade jag en sida med bra info..

Maxstorlek 20"
Minstorlek 15"
Max Et 45mm
Min ET 35mm
Max centrumhål 73mm
Min centrumhål 63,4
Max bredd 8"
av Pippolei
Jag skulle nog tro mer på: Min ET = 43.... annars kommer det nog börja ta emot när du svänger om du inte ska ha skott-kärre hjul a la 155 mm

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]