Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av korven1968
Förlåt en totalt okunnig ny medlem som försöker sig på att ordna med flickvännens 850 årsmodell 1992 men var sitter Luftmassemätaren?
Enormt tacksam för svar!

/Jörgen.
av korven1968
Tack tack tack för svaren.
Jag går ut och river och ser om jag, som jag borde efter er hjälp, kommer rätt!

Tack!
av korven1968
Så, Lmm lokaliserad av englad amatör.
Grejen var dock att den satt i rör ingjutet i luftfilterbehållaren medans den jag köpt satt i en rörformad del och därför syntes ingen direkt likhet/placeringsplats.
Lmm orginal på plats skruvades ur, nya Lmm´n flyttades från rördelen till plats i bilen.
Ankedningen till ny Lmm är "Lambda"/emissionsfelsvarningslampa som lyser och Helmia i Karlstad angav Lmm och/eller potentiometer som felorsak.
Dock, efter att bytt Lmm varnar lampa fortfarande samt att tomgången försvunnit.
Fel Lmm, inget art.nr finns på den men enligt nätleverantörs produktsida är det rätt Bosch nr, eller annat???
Jag ska idag byta tillbaka till org. Lmm och se om tomgång återkommer.
Fast eg. kan jag inget om motorer och chansar bara.
*L*
Användarvisningsbild
av Phantom
Vad var det för felkod du fick? Inte själva tolkningen utan numret på koden.
Det kan bli väldigt dyrt att bara byta delar för att prova, så det bästa är en riktig felsökning.
Och du måste ha rätt LMM för att det ska fungera med exakt samma nummer.
av korven1968
Fekoderna är hål 2: 1-2-1 samt hål 6: 4-1-1
Jag gick på Helmias ord ang. vilka delar som förmodligen, visserligen bara förmodligen, felade.
Att det ska vara rätt Lmm tyder det att på leverantören Skruvats artikelsida står rätt referensnr även om själva delen är omärkt.
Att det inte ska vara rätt del tyder faktumet att fellampan fortfarande lyser samt att tomgången försvann.
Får se hur det blir då jag bytt tillbaka.....
Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]