Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Mitt första inlägg här på på detta utmärkta Jagrullar-forum :D
Jag har en kort fråga vad det gäller bränsleförbrukning vid trim av Volvodieslar. Hur lyckas trimföretagen att krama ur mer hästkrafter och samtidigt lägre förbrukning? Vad är det som Volvo inte lyckas med? :???:

MVH

Nicklas Weidinger
Mer effekt är väl inga konstigheter egentligen. Det skulle även Volvo kunna göra om de velat.

Bränsleförbrukning däremot.... visst kanske det kan minska något med trim.
Men man måste se till utsläppen också, Volvo är hårt hållna att följa alla lagkrav och minska utsläpp av farliga partiklar, NOx mm.
Tummar man på utsläppen kan man göra motorn snålare, och det är antagligen precis vad trimföretagen gör till viss del.
nicwei01 skrev:Hej,
Mitt första inlägg här på på detta utmärkta Jagrullar-forum :D
Jag har en kort fråga vad det gäller bränsleförbrukning vid trim av Volvodieslar. Hur lyckas trimföretagen att krama ur mer hästkrafter och samtidigt lägre förbrukning? Vad är det som Volvo inte lyckas med? :???:

MVH

Nicklas Weidinger

Vilken typ av trim är det du talar om?
Dieselboxar typ KCR mfl häver in MERA diesel och drar därför inte mindre bränsle.

På automatvarianter kan dock de felaktiga signalerna tvinga lådan att köra på mycket högre växlar vilket kan misnka förbrukningen ytterst lite.
Jag pratar om ny optimerad mjukvara i ECU, inga Piggybacks. Flera företag i trimbranchen anger att bilen kommer att förbruka mindre bränsle då, som Ni nämnde tidagare, att tidpunkten för varje insprutning förläggs optimalt inför varje förbränning. Vilket kan då vara sämst i ett miljöperspektiv, att endast kväveoxid-värdena höjs aningen eller att bilen förbrukar mer bränsle otrimmad och släpper ut mer av andra ämnen som koldioxid, kolväten och bensen?
nicwei01 skrev:Jag pratar om ny optimerad mjukvara i ECU, inga Piggybacks. Flera företag i trimbranchen anger att bilen kommer att förbruka mindre bränsle då, som Ni nämnde tidagare, att tidpunkten för varje insprutning förläggs optimalt inför varje förbränning. Vilket kan då vara sämst i ett miljöperspektiv, att endast kväveoxid-värdena höjs aningen eller att bilen förbrukar mer bränsle otrimmad och släpper ut mer av andra ämnen som koldioxid, kolväten och bensen?
Om man struntar i miljö, buller och livslängd så vill alla som bygger dieslar har maximalt hög komp (gärna 25), hög förbränningstemp (ingen egr) och tidig insprutning för att få max effekt och låg förbrukning. Det är NOX som skenar då.

På fartygsdieslar brukar man ju köra extrema kompressionstryck då ju sjöfaretn skiter i miljön fullständigt och bara vräker ut NOX, SO och partiklar,
VolvoB20 skrev: På fartygsdieslar brukar man ju köra extrema kompressionstryck då ju sjöfaretn skiter i miljön fullständigt och bara vräker ut NOX, SO och partiklar,
Det är väl därför de har så hög verkningsgrad också?
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: På fartygsdieslar brukar man ju köra extrema kompressionstryck då ju sjöfaretn skiter i miljön fullständigt och bara vräker ut NOX, SO och partiklar,
Det är väl därför de har så hög verkningsgrad också?

japp
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]