Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Hej! Är du säker på att gnisan är tillräcklig? Har för mig att 400 har en spole som gör att dela, gör det och se så den verkligen har kontakt mellan låg och högspänningsdel. Kopplar du en provlampa mellan "blecken" på lågspänningsdelen ska den blinka när du kör på starten. Går den inte på startgas har du antingen ingen gnista, ingen komp eller så har kamremen hoppat/gått av. Jag tippar på för dålig gnista (byt stift om dom har varit sura) vissa bilar är omöjliga att starta med stift som varit det!
av ank9
Tack rd350 för dina svar!
Kanske är det för dålig kräm på gnistan... Som jag skrivit tidigare i tråden testade jag att hålla kontakten som sitter på fördelaren och som kommer från tändspolen en bit från blocket utan att se en gnista. Först när jag tryckte in en spik i kontakten på kabeln kom gnistor mellan spiken och blocket. Hayne´s bok talar om att det skall uppstå en KRAFTIG gnista och de nämner inte att man skall behövas någon spik eller dyl...
Jaja, en sväng till biltema blir det imorgon så jag får införskaffa lite kontaktspray och spraya det på kontakterna. Blir det inte bättre då skall jag nog testa en annan tändspole...

En ny fråga: Kan det stå bensin vid tändstiften och sura ner så att inte startgasen kan antändas?
av ank9
Jag har inte varit på biltema än, men jag testade att ta ur säkringen till bensinpumpen för att sedan vrida på nyckeln.

Då hände något intressant! Bilen startade till nästan direkt för att sedan dö eftersom ingen ny bensin kom fram. När jag sedan satte tillbaka säkringen orkade inte startmotorn dra runt. Batteriet är ju urladdat sedan senaste startförsöken... Skall ladda upp batteriet och ha på kontaktspray så får vi se vad som händer...
av ank9
Kunde inte hålla mig tills jag har skaffat nya stift utan vred på nyckeln efter några timmars laddning Den startade då direkt utan minsta protest och går jämnt och fint på tomgång (strax under 1000 varv/min), fast direkt efter den hade startat la sig tomgången på 2000 varv i nån halvminut/minut... Det har den aldrig gjort förut ?:-/

Bilen är igensnöad/isad så jag har inte provkört den ännu, men startar det gör den! :D

Nu återstår väl bara att klura ut varför den dog i samband med doppet i vattenpölen, samt varför den inte ville starta några dagar senare...
av ank9
Bilen är provkörd en bra bit både i söndags och idag och den går utan anmärkning, t.o.m. jämnare än innan vill jag inbilla mig. Kanske det kan bero på fördelarlocket som jag bytte ut? Hoppas att det håller i sig nu bara! :)

Tack så länge till er alla som har engagerat er i mitt problem. Jag dyker nog upp här snart igen med något nytt smaskigt problem...
av ank9
Uppdatering och en fråga till...

Bilen har rullat på sedan sist utan problem!

Jag har dock funderat en del på vilken funktion jordkabeln som var av har, alltså den som är fäst precis intill motoroljepåfyllningslocket. Om det är så att det var brottet på den som var den ursprungliga boven eller om det var fördelarlocket som jag ju också bytte ut och som inte såg så snyggt ut invändigt...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]