Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flogned
Hejsan. Nu vet jag efter allt letande för det ultimata svaret, att smaken är som baken ;)
Om det är nån som har kapat sina fjädrar på sin 855/v70 så skulle jag vilja veta om det går bra?
Vill inte köpa riktiga sänkfjädrar för dom sänker inte så så mycket som jag vill, coilovers är det inte tal på (inte råd)
Hur mycket kan man kapa? Vad säger SBP? Har ni fäst fjädern med en slagklämma? Berätta gärna hur ni har gjort, har letat som en dåre i olika forum utan ett riktigt svar! =)
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Flogned
Tackar =) aa det är helt i min smak, men skulle faktiskt vilja se på nån bil som typ har 16" fälgar på högst. Dessutom så skulle han byta fjädrar när det närmade sig besiktning. :/ SKulle gärna vilja veta om nån har provat åka genom SBP med kapat =)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bak är det ju bara att kapa och se glad ut. Fram är ju fjädern konad, så där är det slangklämma eller annan lösning som gäller. SBP säger inget så länge fjädrarna sitter fast när bilen hissas upp vilket kan kräva en del jobb och så måste det finnas vettig fjädringsväg.
Användarvisningsbild
av Flogned
Jasså, jag trodde dom va konade bak också =) jaa man har ju hört att man kan ta slangklämmor och även värma ändarna så dom blir konade efter kapning. Är det nån som har så? Tyckerr inte SBP att det är hemmabygge med slangklämmor, enligt SBP:s regler får man väl inte ändra fjädringsvägen :P Men man har ju även hört att en del lyckats med slangklämmor =)
av anderzohn
det går att kapa dom å värma in konan igen gjorde d på nån bil men du får aldrig en låg bil så du kommer igenom besiktningen med den.å d går att fästa med slangklämma men dom måste sitta fast uppe då som näms här tråden och det är inte alla bes gubbar som släpper igenom d ändå
då är enda alt att korta dämparn oxå vilken är lite jobb men absolut inte omöjligt..för 60mm säknings fjädern sitter lite lösa med orginal dämparn
Användarvisningsbild
av Flogned
Jasså? :D Hur kortar man dämparn då?? Så detta med slangklämmor-historien är liksom 50/50 att det går bra? :P Isf så äre lika bra å byta framfjädrarna varenda gång man ska till besiktninga? SBP ska ställa till med fanskap så fort man vill ha en fin bil... Hur mycket kan man kapa fram & bak för att det ska bli snyggt? 3,5 fram å 2 bak? Bild GÄRNA ifall nån har! =)
av anderzohn
ja det är ju i en svarv man lättast kortar en dämpare..ja man måste byta dom varje gång man bes men d gör man ju bara en gång per år å d tar väl en timme att byta fjädrar..
ja där ja bor så är det olika från person te person ang slangklämmor..ja du får prova dig fram hur mycke du ska kapa..d blir lite olika från bil te bil..men börja med 2varv fam 1 varv bak..kan ju kolla bland mina gamla bilar i garaget länken nedan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Värma fjädrar ska man bara göra om man vet vad man gör. För gör man fel vilket många gör så ökar risken för brott dramatiskt men det brukar sluta lyckligt i dem flesta fall. Fjädrarna bak är konade, men bara i ena änden. Och visst funkar det med slangklämmor, men att korta en dämpare är inte baar. Det är oftast enklast att leta på en annan kortare och sätta dit istället.
Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]