Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hmm... jag tycker detta är en jäklig knepig fråga. Men jag funderar även på Polestar och volvo. Vad gör att att volvo just väljer att samarbeta med Polestar? Det måste ju finnas ngt volvo tjänar på detta samartbete, det lär ju knappast göra det för att jag som bilägare ska kunna trimma rätt. Sen så tycker jag om det nu går att ta ut 460Nm från en 2.4d varför inte sälja det så?

Jag tror inte bsr är ett gäng nybörjare som ska börja trimma bilar. de har nog bra koll vad de gör... Och vad gör att Polestar är bättre än BSR eller RICA. Hur många här hade valt eller ens funderat på Polestar med dessa siffror om det inte var för volvo's samarbete???? Listan med tveksamheter kan göras lång. Jag tror nog att om jag nu bestämmer mig för detta optimering (om, så blir det till våren) så blir det nog BSR. När jag ändå ska betala lika mycket pengar kan jag ju välja den som verkligen ökar effekten. 520NM är väldans mycket vrid. Om man nu är super tveksam har jag för mig att man kan teckna försäkring på sin bil via bsr för motor låda drivlina osv. då är ju garanti biten också ur världen. Men det är nog en himla skillnad mellan 460Nm och 520Nm.

shitt vad jobbigt. Jag tycker vi kör lite brainstorm om frågan för- nackdelar.

Jag kommer nog lättare bestämma om jag läser lite till för- o nackdelar.

;)
av XLR8MF
520 Nm i vrid och framhjulsdrift lär inte bli någon skoj upplevelse... Personligen tror jag framhjulsdrivna bilar bara blir sämre med mer än 420 Nm i vrid om inte momentet är nedjusterat på lägre växlar.

Funderar på Polestar till min 2,5T som då jag är säker på att den trimningen är helt solid genom att det i praktiken är Volvo som står för trimningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:Hmm... jag tycker detta är en jäklig knepig fråga. Men jag funderar även på Polestar och volvo. Vad gör att att volvo just väljer att samarbeta med Polestar? Det måste ju finnas ngt volvo tjänar på detta samartbete, det lär ju knappast göra det för att jag som bilägare ska kunna trimma rätt. Sen så tycker jag om det nu går att ta ut 460Nm från en 2.4d varför inte sälja det så?
Fattar noll, om uppgifterna stämmer så har ju Volvo totalt dödat sin egen marknad för D5.

För övrig så har ju Volvo själva kört motorn med 420, 460, 520, 540 Nm osv själva i labbet innan de släppt den, man provar ju alltid vad gränserna går innan man släpper sakerna, har en kusin som jobbar med motorutvecking . så polestar har nog inte gjort ett skvatt, de har nog fått 225hk/460Nm mappen från volvo direkt.
Som det står tidigare i tråden så kan man inte bara stirra sig blind på siffror. Körbarheten ska ju vara bra med. Det man kan vara säker på vad det gäller både Polestar och Heico är just det, att körbarheten är oförändrad. Samma karaktär som en orginalmapp, fast mer kraftfull.

Men man blir lite sugen på BSR ändå, om Volvo har skjutit sig själva i foten.
av perhall
Jag har en känsla från internationella kontakter av att SCT är väldigt väl ansett bland Volvo-fantaster - borde inte de vara minst lika bra som BSR för just Volvo? Är inte SCT samma som Rica? Eller har Heico något med Rica att göra eller både och? /PH
av Twendor
I utgangspunktet var 2.4D-awd motoren en "ekstra" motor Volvo fikk under utviklingen av den nye D5 dobbelturbomotoren på 205 hk. Det var i utgangspunktet denne motoren Volvo hadde tenkt å benytte i My-10 utgavene av Xc bilene.
Den nedtunede utgaven på bare 163 hk-420 Nm skulle benyttes i land med særdeles høye Hk-avgifter, eks Norge.
Denne nedtunede var faktisk ikke tenkt levert i Sverige engang. Når den kom i motorprogrammet våren 2009, bestilling av My-10 var vel differansen på bare 2900 Svkr? Da denne kun ble levert i utgave med automat.(fram til September 2009)
Så tror jeg at Volvo oppdaget at markedet gjerne kjøpte den nedtunede utgaven, den er jo en meget bra motor den også. Stort salg til mange markeder medførte mange potensielle kunder til trimming, og for å ha en god kontroll ønsker Volvo gjennom Polestar å betjene disse kundene selv.
Framover vil alle kjøpe den "litt billige" 2.4D-awd utgaven, og ferdig optimert fra Polestar gir dette markedsfordeler for Volvo.
Kundene vil få en bedre motorisert og bedre bil for mindre penger. Media vil kommentere dette og Volvo vil få nye kundegrupper som ellers ville valgt motorsterke tyske konkurrenter.
Og kanskje vil kundene også velge ekstrautstyr for de pengene de føler at de sparer, slik at økt salg og dyrere biler øker omsetningen for Volvo.
Vi Nordmenn er kjent for å ekstrautstyre bilene våre, til tross for våre eksepsjonelt dyre bilavgifter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Twendor skrev:Framover vil alle kjøpe den "litt billige" 2.4D-awd utgaven, og ferdig optimert fra Polestar gir dette markedsfordeler for Volvo.
Hur konstigt som helst, Varför ger volvo bort den affären till Polestar och på samma gång precis som du skriver gör det omöjligt för sig själva att sälja några mera D5or.

Låter inte som någon bra marknadsfördel att döda sin egen affär.
av joschua
VolvoB20 skrev:
Twendor skrev:Framover vil alle kjøpe den "litt billige" 2.4D-awd utgaven, og ferdig optimert fra Polestar gir dette markedsfordeler for Volvo.
Hur konstigt som helst, Varför ger volvo bort den affären till Polestar och på samma gång precis som du skriver gör det omöjligt för sig själva att sälja några mera D5or.

Är det i övrigt ingenting ( förutom effekten ) som skiljer på xc70 d5 och 2,4d. ? Om det hade varit lite såna saker som dubbla avgasrör andra instrument etc kanske det finns folk som är villiga att betala 11 000 för detta ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joschua skrev:
VolvoB20 skrev:

Är det i övrigt ingenting ( förutom effekten ) som skiljer på xc70 d5 och 2,4d. ? Om det hade varit lite såna saker som dubbla avgasrör andra instrument etc kanske det finns folk som är villiga att betala 11 000 för detta ändå.
Nope, det är till och med dubla utblås på 2,4d.

Dessutom betalar an 11.000 för att få 20 hk mindre och 40 Nm mindre, dumt att betala så mycket för att få mindre.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?