Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mellan vanliga bensin 140 o 170 skiljer ingenting förutom motorprogram. Men det är det enda jag vet.

Vad man får hos Volvo om man beställer har jag ingen aning om. Fast det verkar rimligt att det är denna version man får, då det är Calix dom kör med. OM Volvo nu levererar slangvärmare.

Mvh
Thomas J skrev:Tackar.. Om man beställer motorvärmare på volvo får man en sådan då?
Jag vet inte. Är inte kontaktvärmare normalvärmaren?
av Hanser76
Hej

Jag har också haft problem med min motorvärmare. Den tackade för sig och jag köpte en ny, monterade den men blev väldigt besviken för den värmde väldigt dåligt ( original som ligger mot blocket). Läste andra trådar och såg att Calix har en lite slangvärmare som skulle passa. Köpte en sådan och monterade. Den monteras på en av kylvattenslangarna som går nere vid oljekylaren precis vid tråget.
Det svåra var att få loss de gamla slangarna annars var det enkelt utfört.
Nu fungerar det som jag tycker att det skall göra. Efter ca 2 timmar är motorn lagom ljummen.
MVH

HAns
av tbar
Fred skrev: Jag har också skyddskåpan och när jag tittade på dina bilder i ditt album så undrade jag lite om inte slangvärmaren tar emot denna? På en av bilderna såg det ut som om värmaren hängde ned lite...
Ligger din och skaver emot skyddskåpans ovansida?
Tja,
Jag gick igenom denna procedur i höstas och som noterats av flera är det inget svårt jobb. Töm kylarvätskan, lossa slangen till ojekylaren och vrid den, montera slangvärmaren med den extraslang som måste köpas separat, skruva åt och fyll på med kylarvätska.

Däremot har jag oxå skyddsplåten (i plast) under motorn och min slangvärmare tog emot vilket jag inte märkte förrän efter ett bra tag. Efter instruktioner från Calix visar det sig att det med slangvärmaren medföljer ett långt buntband. Detta skall dras runt oljekylaren och slangvärmaren så att dessa ligger mot varandra.

Bild

Lycka till.
av Fred
Toppen! Tack för informationen tbar! Nu verkar det som om att jag kanske kan få en garageplats där jag ska flytta till så motorvärmare blir kanske inte nödvändig. Dock är det skönt att veta att det inte är några som helst problem att installera om det skulle behövas!

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]