NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja inte kan man kräva att volvo skall åtgärda varje liten del som går sönder.
Framförallt om man inte har någon garanti kvar.
Har du ev. maskinskada på din försäkring kanske den täcker viss del, men det är osannolikt att du tjänar mycket då den redan rullat över 12000 mil.

Och vad är som sagt 6000:-? Bara nya däck runt om går på lika mycket nästan.
Nu har du ju ändå kostat på bilen denna reparation så varför byta om du för övrigt har varit så nöjd med bilen?
Det angående tidigare historik med elfel har inget att göra med bilen idag, den fungerar väl som den skall nu?

Men mår man bättre av att byta märke, så skall man absolut göra det. Det finns många bra biltillverkare.
Dock får du räkna med att även dem har kraftigt begränsade garantier när bilen når samma ålder som din nuvarande.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Nu har jag på min S40N -06 fått styrservo service erfordras :)
första gången kom meddelandet bara upp o jag tryckte som bort det.. sen såg jag det inte mer först någon vecka sedan.. då dök det upp igen samt att ratten knappt gick att vrida på då jag skulle backa ut :) fick ta i som fan.. efter en halv minut ungefär så gick som servot igång på nåt vis o de blev lika lätt som förr :)

fick samma meddelande idag men inga direkta symptom.. inget trögt i ratten eller några spår av oljefläckar eller annat i snön.

bilen har strax gått 12.000 mil.
Verkar vara nåt speciellt med det där 12.000mila strecket :)
Bilen ska bokas in för service också.. så får se vad som händer o sker :)
av Busken
Hej har haft samma symtom och problem med min v50 i sommras, ibland funkade servon och ibland trögt som fn. Det var troligen salt som kommit in i elektroniken så det var bara att byta 2200:- på skroten och en liter olja senare så har allt fungerat utan problem. har inte ens behövt uppdatera programvaran. MEN du måste hitta en pump med samma nummer annars hittar inte bilens dator igen pumpen och inte ens volvos verkstad kan göra något åt det.

Ha de gött.
av MarIve
Som Busken skriver. Köp en begagnad och byt själv, jätte enkelt och tar en timma, och ingen programvara behöver laddas i efter. Förstår inte varför volvo ska ha bilen i 2 dagar för att byta servon.
av Tim
Tycker du på fullaste allvar att volvo borde så för en reparation på en bil som är över 7år gammal så tror jag inte att du kommer bli nöjd med ett enda bilmärke om du nu får för dig att byta bil. Saker går sönder. Om felmedelande Styrservo serv. erfodras lyser och dom utlästa felkoderna handlar om kommunikationsfel med SWM (rattvinkelgivarstyrenheten) finns så skall i första han SWM uppgraderas, men det antar jag att din verkstad bör ha full koll på.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]