NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbinb
Jag kommer hem till mina föräldrar och det är ca -10 grader ute och jag ska vara där ett par timmar så jag tänkte att det kan vara skönt med varm bil direkt sen när jag ska åka... så jag kopplar in bilen till 220v när den redan är varm alltså, då borde den inte dra så mycket ström utan bara underhålla värmen...

när jag sen ska åka 3 timmar senare och slår på tändningen så visar nålen att bilen har full värme men när jag startar så åker den ner på 1/4 värme, antagligen för att vattnet rörs runt när jag startar bilen,.... men borde inte allt vatten vara varmt ??? borde inte bilen hålla sig på full värme???

ni som har motorvärmare, hur är det för er??? detta är första motornvärmarn jag har och vet inte hur den ska bete sig...
Användarvisningsbild
av opA
För mig så går det till såhär:

Har motorvärmaren på timer så den startar 4-5 timmar innan jag ska åka iväg på morgonen.
När jag vrider nyckeln till första läget så åker pilen upp allt från 1-3 streck beroende på vad de varit för väder ( antar jag ? ) det är lite olika till och från.

Vrider jag sedan så motorn startar så går pilen ner i botten för att stanna där en stund tills jag börjat köra iväg då den rör sig snabbt uppåt.

Har jag däremot inte haft i motorvärmaren så är bilen i botten vid första läget på nyckeln och även en stund efter jag börjat köra iväg med bilen, men den reser sig långsammare än när motorvärmaren varit i.

Jag brukar göra som dig att efter bilen gått en längre bit och jag vill behålla värmen har jag i motorvärmaren men den brukar aldrig gå upp direkt till "körningstemperatur" utan det tar några minuters körning iallafall.

Nu är jag ingen expert men så går det till med min värmare iallafall :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Bilmotorn kommer aldrig upp i arbetstemperatur med motorvärmare, men den kommer som sagt upp i det mycket fortare.
Användarvisningsbild
av opA
Robbinb skrev:bra att nånting på bilen gör det.. :roll:
Va fasiken.. du har en -10 , dom ska väl inte krångla ? ;)
av Robbinb
opA skrev:
Robbinb skrev:bra att nånting på bilen gör det.. :roll:
Va fasiken.. du har en -10 , dom ska väl inte krångla ? ;)

Precis vad jag sa oxå :shock:
Användarvisningsbild
av opA
rosenlorden skrev:Njae, ska man tolka ditt "bra att nånting på bilen gör det.." Så betyder det för andra att du har mlt problem med kärran 8)
Precis :mrgreen:
av Robbinb
jag har problem med kärran, inte bara 1 heller...

och det jag menade med "det var det jag sa oxå". var att jag sa till verkstadskillen "det är en ny -10, den ska för i "#¤%#¤ inte krångla" ... nu ska den in på ons, så får vi se hur det blir, jag sa till försäljarn att åker den in en gång till efter detta för samma problem så ska jag ha en ny enligt konsumentköplagen, det var väl rimligt tyckte han..
Användarvisningsbild
av opA
Robbinb skrev:jag har problem med kärran, inte bara 1 heller...

och det jag menade med "det var det jag sa oxå". var att jag sa till verkstadskillen "det är en ny -10, den ska för i "#¤%#¤ inte krångla" ... nu ska den in på ons, så får vi se hur det blir, jag sa till försäljarn att åker den in en gång till efter detta för samma problem så ska jag ha en ny enligt konsumentköplagen, det var väl rimligt tyckte han..
Fi fasiken.. inte kul det inte :/
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]