NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
En A3-olja är inte bra att köra 3000 mil på. Däremot är den bättre än en A5-olja såvidare du byter innan
2000 mil.

A5-oljan är en lågviskositetsolja som främst är framtagen för att minska bränsleförbrukningen.
A3-oljan har alltså bättre smörjegenskaper, men är inte anpassad att köras 3000 mil på.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Geiger skrev:En A3-olja är inte bra att köra 3000 mil på. Däremot är den bättre än en A5-olja såvidare du byter innan
2000 mil.

A5-oljan är en lågviskositetsolja som främst är framtagen för att minska bränsleförbrukningen.
A3-oljan har alltså bättre smörjegenskaper, men är inte anpassad att köras 3000 mil på.
Bra att veta.
av LJN
Geiger skrev:En A3-olja är inte bra att köra 3000 mil på. Däremot är den bättre än en A5-olja såvidare du byter innan
2000 mil.

Nyfiken, varför har A3/B3 olja bättre smörjegenskaper än A5/B5 olja? Castrol själva är stolta över
sin A5/B5 olja och menar att den bibehåller sina egenskaper under hela 3000 mila intervallet.
Länka gärna till någon källhänvisning så att vi kanske kan lära oss något nytt?
av Geiger
Detta är främst en subjektiv åsikt, efter att jag har läst alldeles för många produktblad.

Just Castrols A5-olja, har en väldigt låg kinematisk viskositet, vilket jag ställer mig skeptisk till.
Den har visserligen ett ganska bra viskositetsindex, men finns inte i högre klassning än API SL.
Alltså har dom i min mening gjort avkall på oljefilmens bärighet, för att - enligt Castrol själva - minska
bränsleförbrukningen upp till 2,5%. Vilket i min mening är lika med noll. Inte många skulle märka av
denna bränslebesparing iaf.

Men, detta är väl också ett steg olje- & bilbranschen måste ta för att visa att utvecklingen går framåt.

Jag ser helt enkelt inga andra fördelar med att köra på en A5-olja, mer än just en ytterst liten bränslebesparing.

Nu har jag inte tagit hänsyn till att A5-oljan är anpassad för att köras 3000 mil på.
Det blir ju också en ekonomisk fråga, mot att köra på en A3-olja som bör bytas innan 2000 mil.
av LJN
-Det är en intressant iaktagelse och som du skriver, det kan vara en kompromiss mellan
"energisnålhet" och smörjegenskaper. Samtidigt så är säkert smörjegenskaperna fullt
tillräckliga, annars skulle det kunna bli en dyr affär för både Castrol och Volvo som har
samarbetat med att ta fram oljan. Samtidigt använder både VW, Audi och BMW samma
typ av olja i många av sina modeller. Idag har i stort alla motoroljetillverkare en A5/B5-
olja i sitt sortiment.

/Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte detta stämmer !!!
Castrol hävrad själva att man fördelaktigt kan köra A5 oljan även i bilar med 2000 mils intervall, men det är inte nödvändigt, så man kan kostnadsmässigt välja at göra på A3 oljan då den är mer än tillräckligt bra
av Geiger
Det som jag just angående Volvo/Castrols A5-olja är skeptisk till, är att den är väldigt flyktig, och inte heller
har högsta API-Klassningen. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att den har dåliga smörjegenskaper,
men någonting har dom gjort avkall på, eftersom den inte har högsta klassningen. Eller man kan också säga att den inte har alla dom egenskaper som dom flesta "bra" A3-oljor har idag.

Tar vi andra tillverkares A5-oljor, så finns dom i hösta API-Klassning, men då har dom inte ett lika lågt
kinematiskt viskositetsvärde. Det tycker jag är intressant, och har försökt komma fram till varför, men inte
lyckats - än iaf.
av LJN
Just nu så använder vi Shell Helix Ultra X, 0W-30 Longlife 2
i frugans V50 D5:a, och Volvoverkstaden hade inget emot att
använda den vid servicen. Köps i Tyskland för 9 euro litern.
av Geiger
Den oljan är i viskositet så nära Castrol/Volvos olja man kan komma. Väldigt lågviskös alltså.
Tyvärr/konstigt nog, så står det ingen API-Klassning på produktbladet.
Står det på flaskan?
av LJN
A5/B5 klassningen innebär en lågviskös olja och ska bara användas i motorer som
designad för den. API klassningen som förr var standard är nu idag ofta ersatt
i Europa av ACEA samt några av dom större biltillverkarna har egna oljeklasser.

En faktalänk att fördjupa sig i: http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]