NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Feedan skrev:
Handbromsen behövs om bilen står i en backe även vintertid. Sådant måste fungera, det är dessutom så att bilen inte skulle klara en besiktning som det är nu. Eftersom att det måste gå att lossa på bromsen om den dras åt - trafikfara. :wink:

Jag kan inte stå utanför Volvo och knacka på var och varannan dag för diverse fel och man får nästan alltid höra jaså det har vi aldrig hört förut och så är det vardagsmat för dem.
Personligen samlar jag lite kött på benen vad ni andra ägare anser om problemen och kanske t.o.m. haft liknande själv. Givetvis har jag också garanti på bilen.
Man förbehåller sig som biltillverkare mycket genom att bara skriva det i instruktionsboken. Så som att man ska ha motorvärmare vintertid vid kall väderlek exempelvis. Rent praktiskt fungerar det inte. Likasom att en oljeförbrukning på motorn får uppgå till 1.0l/per 100 mil på vissa modeller innan en garanti-åtgärd får utföras. Som kund accepterar man det aldrig och byter bil snarast möjligt kan jag tänka mig då.
Du svarade inte på min fråga tidigare, är detta enbart ett problem som uppstår vid -10 och kallare eller har du detta konstant angående handbromsen?
Om du nu beräknar ha kvar bilen tills det är dags för en besiktning så kanske det är att rekommendera att få handbromsproblemet avhjälpt m.h.a garantin.

Eftersom du får sådana goddag yxskaft-svar så antar jag att du har hört med flera olika ÅF-verkstäder?
av Feedan
Kluster skrev:
Feedan skrev:
Handbromsen behövs om bilen står i en backe även vintertid. Sådant måste fungera, det är dessutom så att bilen inte skulle klara en besiktning som det är nu. Eftersom att det måste gå att lossa på bromsen om den dras åt - trafikfara. :wink:

Jag kan inte stå utanför Volvo och knacka på var och varannan dag för diverse fel och man får nästan alltid höra jaså det har vi aldrig hört förut och så är det vardagsmat för dem.
Personligen samlar jag lite kött på benen vad ni andra ägare anser om problemen och kanske t.o.m. haft liknande själv. Givetvis har jag också garanti på bilen.
Man förbehåller sig som biltillverkare mycket genom att bara skriva det i instruktionsboken. Så som att man ska ha motorvärmare vintertid vid kall väderlek exempelvis. Rent praktiskt fungerar det inte. Likasom att en oljeförbrukning på motorn får uppgå till 1.0l/per 100 mil på vissa modeller innan en garanti-åtgärd får utföras. Som kund accepterar man det aldrig och byter bil snarast möjligt kan jag tänka mig då.
Du svarade inte på min fråga tidigare, är detta enbart ett problem som uppstår vid -10 och kallare eller har du detta konstant angående handbromsen?
Om du nu beräknar ha kvar bilen tills det är dags för en besiktning så kanske det är att rekommendera att få handbromsproblemet avhjälpt m.h.a garantin.

Eftersom du får sådana goddag yxskaft-svar så antar jag att du har hört med flera olika ÅF-verkstäder?
Missade det! Problemet har nyligen uppdagats då det blivit väldigt kallt snabbt. Vill minnas att vi tidigare hade kring -10 och inga som helst problem.
Jag kommer inte att ha kvar bilen tills det är dags för en besiktning, men givetvis kommer Volvo att få ta in min bil för åtgärder igen. Tråkigt bara att det varit så många fel här och där på olika grejer. Annars gillar jag bilen jätte mycket. Senast idag märkte jag att det skrapar som ett dåligt lager eller liknande från växellådan när det var -20 och man släppte upp kopplingen långsamt med neutral-läge. Oljan och allt i lådan är väldigt kallt och trögt förstås. Men ljudet lät väldigt obehagligt.
Jag har provat två olika verkstäder, en Bilia & en Upplandsmotor. Lär ha gjort mitt sista besök hos Bilia tyvärr. :cry:
Användarvisningsbild
av SvenB
Robbinb skrev:min kompis har en saab 9-3 cab med 1,8t etanol... han kör på etanol året runt och har vart längre upp i landet med den där det vart -20 och tom kallare vissa dagar. No Problemos, inte ens pyttelite problem.. och så har vi volvo då ´rå, som inte pallar ett par minus med etanol i tanken om man inte använder motorvärman i en väldans massa timmar... drar mycket bränsle gör den oxå, min 1,8F drar mer än hans 1,8t, och hur mycket skiljer det inte i HK då? och då är min nyare och borde vara liiiite mer sofistikerad tycker man.. sen dör min när man frirullar!!!!? måste jag fortsätta? ursäkta min neg attityd men jag är rätt besviken på volvo, det dröjer nog inte länge innan folk tröttnar så sån här skit så dom får klappa igen på volvo. då ska jag står där med en liten flagga och hejja på. :-(O)

Visserligen så är det nödvändigt för Volvo att så många som möjligt kör just Volvo. Men ibland är det nog bättre, för Volvo och den missnöjde, om de som är synnerligen missnöjda byter bil. De är nog inte de bästa ambassadörerna Volvo kan ha. Under slutet av 70-talet hade jag en förlängd Mercedes som taxibil, där kan man tala om en verkstadsbil. Efter ett tag,då jag var väldigt less på bilen sade mina kollegor: Sälj den där bilen och köp något annat så blir du nog gladare. Jag sålde den och köpte en Audi och mina problem försvann. Nu var inte Audin något underverk heller, men mitt problem var borta. Jag har haft fler Mercedes efter det och de har fungerat bättre. Men däremot har jag inte haft någon mer Audi.
av Lazy
Robbinb skrev:min kompis har en saab 9-3 cab med 1,8t etanol... han kör på etanol året runt och har vart längre upp i landet med den där det vart -20 och tom kallare vissa dagar. No Problemos, inte ens pyttelite problem.. och så har vi volvo då ´rå, som inte pallar ett par minus med etanol i tanken om man inte använder motorvärman i en väldans massa timmar... drar mycket bränsle gör den oxå, min 1,8F drar mer än hans 1,8t, och hur mycket skiljer det inte i HK då? och då är min nyare och borde vara liiiite mer sofistikerad tycker man.. sen dör min när man frirullar!!!!? måste jag fortsätta? ursäkta min neg attityd men jag är rätt besviken på volvo, det dröjer nog inte länge innan folk tröttnar så sån här skit så dom får klappa igen på volvo. då ska jag står där med en liten flagga och hejja på. :-(O)
Tråkigt att du känner så, jag har en helt annan uppfattning av de olika volvobilar som jag, mina arbetskamrater och grannar ägt (ca.20-25st.) att dra ner volvo så i skiten, nej jag står nog och vinkar med flaggan när volvo ökar sin bilförsäljning igen. (:-)
av Gino
Mitt råd är nog:

Skippa 1.8F och köp en 2.0D ist.

Flexifuel suger fett.
Tanka bara bensin isf.

Diesel är grymt med timer och dieselmotorvärmare.

SMS funktion vore grymt dock.
av MattiasD
Gino skrev:Mitt råd är nog:

Flexifuel suger fett.
Tanka bara bensin isf.

Diesel är grymt med timer och dieselmotorvärmare.

SMS funktion vore grymt dock.
Problemet är 1.8F motorn, eller det aktuella exemplaret av bil, inte Etanol. Det är tyvärr alltid enkelt att ta genvägen och skylla på bänslet. Ska man byta bil finns det andra motorer anpassade för Etanol som fungerar bättre och lösningen är inte en skitig Diesel.

Kan bara nämna att jag startar 2.5FT med 100% E85 utan motorvärmare och utan problem i -17 grader. Startmotorn går 2-3 varv precis som vanligt. Värmen i kupen börja komma efter några minuter körning.
av bilgalen
MattiasD skrev:Kan bara nämna att jag startar 2.5FT med 100% E85 utan motorvärmare och utan problem i -17 grader. Startmotorn går 2-3 varv precis som vanligt. Värmen i kupen börja komma efter några minuter körning.
Antar att du menar 100% E75? Eller var tankar man E85 så här års?
av MattiasD
bilgalen skrev:
MattiasD skrev:Kan bara nämna att jag startar 2.5FT med 100% E85 utan motorvärmare och utan problem i -17 grader. Startmotorn går 2-3 varv precis som vanligt. Värmen i kupen börja komma efter några minuter körning.
Antar att du menar 100% E75? Eller var tankar man E85 så här års?
Produkten är fortfarande E85, men blandingen är troligen 75% Etanol, resten BF95 plus lite andra ämnen. Men jag önskar det fanns 85% balnding att tillgå vinterhalvåret. Det är rätt dumt att lösa problem genom att ändra bränsleblandingen istället för att anpassa motorerna bättre. Dessutom är det onödigt för de som bor i södra sverige samt de som använder motorvärmare.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gino skrev:Mitt råd är nog:

Nej det är nog inte nödvändigt. Men däremot måste man göra rätt. Vid sån här kyla måste allt vara rätt. Batteriet måste vara okej, inte minst om man har en diesel med tanke på att "glödningen" tar tid och effekt. Har man en Flexifuel och inte har möjlighet att använda standardutrustningen (motorvärmaren) får man tanka bensin. Men den erfarenhet jag har så blir många bilar stående vid sån här kyla: Dåliga batterier, ispropp i bränslesystemet, ispropp i kylsystemet, dåliga batterier o.s.v. Det är ju så att när batterierna behövs som bäst så ger dom minst effekt. Så det är inte nödvändigt att "skippa" 1.8F. Kan tillägga att jag var borta på nyår och hade inte tillgång till el, jag gjorde ett startförsök med min bil på nyårsdagsmorgonen (jag hade möjlighet att elansluta om det inte hade fungerat) och den gick igång på etanol på första försöket trots nästan -20 grader. Men jag får erkänna att det var lite segt.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]