Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hman skrev:Hittade en bild som jag tolkar som att det är två olika uttag...

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76406
Det ena är ett grenuttag, det andra är ett vanligt jordat uttag med passande kontakt. Verkar vara Calix...
Har du redan motorvärmare på bilen så kan du komplettera med ovanstående kit för att även få uttag i bilen så att du kan ha en värmefläkt (kupévärmare).

Någon som vet vad detta kitet kostar på Volvo?
De två vanligaste fabrikaten som förekommer på marknaden är Calix och DEFA. För att krångla till det så måste man ha rätt sorts kablar till de olika värmarna, de ser identiska ut men man kan inte blanda kablarna mellan dessa två fabrikat, så kolla på kontakten vilket fabrikat du har innan du köper till kablarna. Det brukar stå instansat fabrikatets namn. Annars tror jag det är runda anslutningsstift på DEFA och flata anslutningsstift på Calix.
Kan informera TS som att jag nyss lämnat in bilden för montering av motor och kupévärmaruttag. Har iofs dieselvärmare med tidur men anser att jag "nöter" ut mitt batteri i förtid om jag ska köra dieselvärmaren varje dag. Kör korta sträckor till jobb, träning, affären etc. Kan tyckas lite överkurs med motorvärmare men i norr är det att rekomendera då vi vintertid har ner emot -30/35c vissa enstaka dagar men generellt vintertid minst -10/15c.

Åkt till verkstaden (ej Volvo) lämnade bilen, hämta den 4h senare och 3200:-. Då monterades slangvärmare, kablarna och kupéuttag i bilen plus att jag fick med kabeln från bil till väggen. Jag är skitnöjd med monteringen, tiden och priset. Ny privatmekaniker med F-skattbevis of course. Såg att han tog endast 900kr för jobbet, klart värt det.

Bor man i södra sverige och har sällan under -10c vet i tusan om jag skulle kosta på mig att montera mtorvärmare i bilen.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]