NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojen
Hej!

Va ett tag sedan jag var här med mina V70 D5 problem som ni lykades hjälpa mig med, hoppas det går lika bra med V50:n :D
Jag har fått problem när jag startar bilen utan värmare om den står för länge. Jag har bara dieselvärmare på den ingen el och bilen står.. eller stog i ett kallgarage runt 0 grader. Står bilen i garaget utan värmare så startar den hur fint som helst, jag hinner köra ut bilen ur garaget, jag hinner kliva ur och stänga garageporten. Men sen dör den. Jag försöker starta den, (gnugga gnugga gnugga gnugga gnugga..) vägrar starta! Å nej bränslepumpen tänkter jag?!?! Hade nämligen en 406:a HDI innan volvotiden med en pump som gick väck, men det var då det. :evil:
Men jag provade starta dieselvärmaren och den startade, tickade å rök så fint, så den fick stå en stund å värma. Jag provade starta bilrackarn, gnuggade på litegranna till, å vips så startade den och gick hur bra som helst!! Sen går den att starta hur bra som helst om man åker en bit och stänger av den, kan stå ett par timmar utan värmare och den startar.
Men då tänkte jag.. Den få stå ute över natten och jag kör dieselvärmaren innan jag åker och ser hur det går... Å de fungerar hur bra som helst, inga problem alls!!! Så nu står den inte i garaget längre, blir sån dimma där inne...
Såå... Vad kan det vara för fel, kan det vara pumpen eller har ni några andra förslag?? Lite lur på luft i systemet oxå men ser inga bubblor vid filterhuset i allefall..
Har letat efter trådar med samma symtom men inte hitta riktigt något liknande problem.
av mojen
I dag började jobb efter julledigheten och jag ställde värmaren till 06.30, MEN vad gör jag.. Jo jag försov mig till 08.30.
Snabbar mig ut för att åka på jobbet i hopp om att bilen inte ska krongla, bilen har ju stått två timmar i -25grader så den har ju kylts ner.
Den startar fint och jag kör iväg och en liten bit efter vägen börjar den dö av. Så jag frikopplar och gasar lite och får bilen att gå normalt igen utan problem!
Jag har inte läst av några felkoder än... Tycker det är så konstigt att det är endast vid första starten på dagen och att om jag ger gas så går det bra!?!?!
Är det ingen som har några förslag på vad som kan vara galet ?:-/
Användarvisningsbild
av wendtan
Ta av motorkåpan och se om du kan se något mindre läckage någonstans. Jag gissar absolut på ett bränsleläckage som tar in luft. Vi hade ett snarlikt fel på min sambos 2,0d -08, den stannade några sekunder efter man startat den på morgonen. Sen kunde den vara lite kinkig att få igång, dock aldrig omöjlig.
av mojen
Wohooo!!!!

Alldeles rätt WENDTAN, du löste mitt problem!!!!
Det var utgående slang från filterhuset som hade ploppat lös så att den bara lågann lite lätt.
Så när jag startade så sögs den slangen bara tom och så stannade bilen.
Pluttade dit slangen, klockren start!!!

Tackar så hjärtligt!!!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]