Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lime
Första posten är naturligtvis om ett problem :)

245, -88, 230F. Har troligen stått i ett år eller så innan min granne fick den och bogserade hem den. Gick då inte att starta. Hostade till liv med startgas, men inte mer liv än så. Nu, ca 4 månade senare, vill den inte ens på gas...

Det vi kollat är: Nya stift, nytt pumprelä, klickar i pumpen bak när man kortsluter stift 1+6, säkringen är hel.

Det mest mystiska är att den troligen startade utan relä i - det har varit en annan person emellan och joxat med tändningen, oklart vad... - men att den nu inte gör nåt med relät ikopplat.

Tilläggas, nu verkar vi inte ens få gnista... kan det möjligen vara så att "tändimpulsgivaren" gått hädan efter alla försök utan relät i? Eller är det något annat skumt fel. Jag misstänker att bilen sedan tidigare haft problem med att starta eftersom vi hittade ett kvitto på ny bensinpump....

Japp, bilen är tillräckligt fin för att grotta i, trots att den är "fådd" i så många omgångar.

PS. Ingen av oss är några direkta kekarproffs, så förklara hellre för mycket än för lite :)
av greenbay
Troligen svänghjulsgivaren. Den sitter i bakkant motorn och det vanliga är att den oxiderar så att den sprängs, den sitter isåfall oxå j-t hårt fast!
Finns flera tidigare trådar om detta problem, och bekymren med att byta den.
/greenbay
Användarvisningsbild
av marasp
Kolla även säkringshållaren! för min säkring var hel men det var oxid i säkringenshållaren..
Hängsäkringen vid batteriet menar jag som förtydligande...
Lycka till det ska gå :D
av lime
Tänkte bara meddela att bilen är skrotad... Hann aldrig rädda något av värde från den, tyvärr. Så kan det gå när man inte äger bilen utan bara ska hjälpa till.
av minix
Lite likt min 245 jag köpte i sen sommaren, Killen sa "soppa pumpen är paj eller glapp" pice of cake tänkte jag, tog en plus kabel från batteriet och den snurra utan problem så jag kollade relät som går på tändningen som sitter åvanför benen till passageraren, öppnade det och testade vrida på nyckeln men då var ena stiftet som inte rörde sig helt så soppa pumpen rörde sig böjde fjädern lite de funka, men den startade inte endå så lyssnade med grej som doktor har på folks hjärtan fast för bilar vette fan va de heter men mina spridare klickade inte så bytte sladden för styrningen på dom. då hade jag ingen gnista skrapade bort oxiden i fördelar locket och bytte stift så gick den direkt !

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]