Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ScootcH
Hejsan.

Student som söker en fin bil att ha under studietiden. Volvo 440 verkar vara en bil som erbjuder mkt för pengarna. Precis vad jag behöver!

Råder ni mig att skaffa en sådan bil? Och i sådana fall vad ska man kika efter?

- Vanliga fel?
- Årsmodeller att undvika?
- "Nödvändig" utrustning?

Om ni avråder mig får ni komma med andra tips på bilar!

Mvh

Carl-David
Användarvisningsbild
av vetten
Så ny som möjligt, är väl tips ett.
Vanliga fel, ja oftast elektroniken men ju nyare desto mindre av det, sen rost och kolla speciellt upp framvagnsbalken och bromsrören bakåt, rostar oftast vid anslutningar i bakvagnen i böjarna. Sen så är det ju både roligare och billigare i drift att ha en turbo men inte så vanliga och dessutom har dom oftast mer elektronik som mätare och färddator som krånglar. Ja rosten är ju nästan alltid det värsta.
Jag kan dock rekommendera en Volvo ur 400 serien för den är bekväm, känns någolunda modern, funkar och startar för det mesta och som du skrev :mrgreen: Man får väldigt mycket bil för pengarna om man hittar ett fint exemplar med få ägare. Dessa bilar är ofta "gubbkörda" och med få ägare relativt välskötta.
Leta efter en efter -94 så får du nog minst problem om dom gått långt men är välskötta så är miltalet inga problem för dom går gärna över 30000 mil om dom inte rostar sönder före ?:-/
Tja är du sen bilintresserad så varför inte investera i en blivande klassiker som en 480 som är en helt underbar bil, är inne på min andra nu och även på min andra 440GL.
av N0RBERG
Håller med vetten. Försök hitta en så ny som möjligt. Rost och elektronik är 2 svaga punkter. Men är bilen i fint skick och välvårdad så är chansen större att du slipper problem.

Kom ihåg att kolla upp att sommar och vinterdäck medföljer och är i hyffsat skick. Se även till att kamremmen är bytt. Det kostar ju alltid en slant att lämna in för större service. Går om man inte har tummen i handen, att byta själv. Gjorde det nu i höstas. Svårt är det inte. Men det tar sin tid, speciellt om man inte gjort det tidigare.

Mycket bil för pengarna är det definitivt. Lycka till!
av ScootcH
Nu är jag ganska dåligt insatt i volvobilar.. Vilka årsmodeller finns det av 440 respektive 480? Är det elektrisk insprutning på alla? Kan ju länka bilen jag är intresserad av så får ni säga vad ni tycker:

[link]http://www.blocket.se/lulea/Frasch_Volv ... htm?ca=1_9[/link]

När ni började tala om 480's hittade jag denna i närheten också. Ingen bild men beskrivningen låter ju bra:

[link]http://www.blocket.se/boden/Volvo_480_t ... ca=1_9&w=1[/link]

Dom är ju lite läckrare 480 :) Men det verkar vara äldre bilar? Eller är det ingen som säljer -90tals 480?
Användarvisningsbild
av vetten
Volvo 480 kom -87 tror jag och tillverkades till -95. 440-460 tillverkades ett år längre till -96.
480:in är en mycket underhållande bil men man bör även där satsa på en nyare vilka tyvärr är svåra att hitta och turbon är ju roligast. Från början hade 400-serien en 1,8l motor men det kom en 2,0l -93 som är samma block med lite större cylindervolym bara. Motorn är från början ett diselblock från Renault men är som sagt en riktig slitstark sak som med rätt omvårdnad lätt går 30000mil.
av N0RBERG
ScootcH skrev:Nu är jag ganska dåligt insatt i volvobilar.. Vilka årsmodeller finns det av 440 respektive 480? Är det elektrisk insprutning på alla? Kan ju länka bilen jag är intresserad av så får ni säga vad ni tycker:

[link]http://www.blocket.se/lulea/Frasch_Volv ... htm?ca=1_9[/link]

När ni började tala om 480's hittade jag denna i närheten också. Ingen bild men beskrivningen låter ju bra:

[link]http://www.blocket.se/boden/Volvo_480_t ... ca=1_9&w=1[/link]

Dom är ju lite läckrare 480 :) Men det verkar vara äldre bilar? Eller är det ingen som säljer -90tals 480?
Svårt att säga något om annonserna du länkar till. Är ju alltid positivt om bilen är nybesiktigad, då vet man att den är godkänd, i det aktuella skicket. Miltalet ska man inte stirra sig blind på. Men oftast är det ju bättre om den gått mindre. Men skicket, hur pass välvårdad och välservad den är, är ju betydligt viktigare. Så kolla serviceboken. Är ju okej om ägaren servat själv också, så länge han har kvitton osv på att det är gjort.
En nyare årsmodell är ju oftast i bättre skick också, men visst finns det undantag.
Kika även på 460. Det är i princip samma bil som 440, men bakpartiet skiljer (440=halvkombi, 460=sedan).

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]