- ons 16 dec 2009, 16:40
#354118
Det har diskuterats här på forumet den verkliga miljöpåverkan av i första hand etanolen. De som kritiserar etanolen påpekar att transporterna skulle generera så mycket miljöpåverkan att etanol inte skulle kunna betraktas som miljöbränsle. I dag fick jag en tidning, Vi bilägare, där de tillsammans med Volvo och Vägverket har gjort en jämförelse på olika bränslen från "källa till hjul". Även andra bränslen än etanol måste ju framställas och transporteras. Så här ser det ut enligt tidningen.
Volvo V 70 EL....................0 CO2,g/km Under förutsättningen att den körs på Grön EL
Volvo V 70 2,0 Biogas........ 46 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 D RME.......100 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0F E 85........102 CO2,g/km Genomsnitts Sverigesåld E 85
Volvo V 70 EL................105 CO2,g/km Om den körs på el enligt EU mix produktion
Volvo V 70 2,0 Naturgas....156 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 D Diesel......176 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 Bensin.......228 CO2,g/km
Volvo V 70 1,6 D var inte med i artikeln men jag har räknat om efter förbrukning att den skulle efter samma beräkningsmodell släppa ut 128 CO2,g/km
Enligt detta skulle altså en Flexifuel 2.0 komma på 4:de plats efter en bil som körs på Grön el, en biogas och en 2,0 D som körs på RME(hur många är det). Därefter skulle en El-Volvo som körs på "vanlig"el komma och först på 6:e plats en 1,6 D. Jag vet inte om 1,6 D kan köras på RME, men om så är fallet kommer den på tredje plats. Men att säga att Etanolens transport skulle diskvaficera den som miljöbränsle är alltså fel.
Volvo V 70 EL....................0 CO2,g/km Under förutsättningen att den körs på Grön EL
Volvo V 70 2,0 Biogas........ 46 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 D RME.......100 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0F E 85........102 CO2,g/km Genomsnitts Sverigesåld E 85
Volvo V 70 EL................105 CO2,g/km Om den körs på el enligt EU mix produktion
Volvo V 70 2,0 Naturgas....156 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 D Diesel......176 CO2,g/km
Volvo V 70 2,0 Bensin.......228 CO2,g/km
Volvo V 70 1,6 D var inte med i artikeln men jag har räknat om efter förbrukning att den skulle efter samma beräkningsmodell släppa ut 128 CO2,g/km
Enligt detta skulle altså en Flexifuel 2.0 komma på 4:de plats efter en bil som körs på Grön el, en biogas och en 2,0 D som körs på RME(hur många är det). Därefter skulle en El-Volvo som körs på "vanlig"el komma och först på 6:e plats en 1,6 D. Jag vet inte om 1,6 D kan köras på RME, men om så är fallet kommer den på tredje plats. Men att säga att Etanolens transport skulle diskvaficera den som miljöbränsle är alltså fel.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo