Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Hej,

Hur räknar man ut när ens bil förbrukar optimalt? Dvs hur man får ut så mycket som möjligt för var satsad och skattat krona man häller i tanken?
av Lövet
Jättesvårt. Men erfarehetsmässigt så handlar det normalt om 60-70 km/h konstant fart beroende på utväxling.

Någon som verkligen räknat på detta?
av hansjkpg
andreas_lofgren skrev:Jättesvårt. Men erfarehetsmässigt så handlar det normalt om 60-70 km/h konstant fart beroende på utväxling.

Någon som verkligen räknat på detta?
'ska man bara se till bensinförbrukning så går en t6 bäst (billigast) någonstans mellan 90 o 110km/h , min gör så i alla fall
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skulle tippa på att ju större motor man har desto högre blir den optimala hastigheten.
Men detta är alltså bara en gissning.

Har man färddator så kan man ju testa att kolla förbrukningen i olika hastigheter.
av DDD
Jämför din bils, "siffror", förbrukning/försäkring/skatt/m.m, med en annan bil på motsvaran sätt som du kör med din egen bil. En viktig faktor är värdeminskning vilket många inte tänker på utan bara på bilens bränsleförbrukning. Kolla bilkalkylen i min signatur. Där kan du kanske få en fingervisning.
Ett stående tips från mig är:
Hur du kan meka själv kontra och eller vad bilens reservdelar kostar att inhandla. Det har konsumatverket missat i deras kalkyl. Aja baja! :)
3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]