Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Någon som har koll på om man själv kan koppla ur funktionen att bakrutetorkaren automatiskt går i intervall läge
om man lägger i backen och vindrutetorkarna är på. Vet att Volvo kan fixa detta i VIDA, men det kanske går att fixa själv.
Användarvisningsbild
av isak
håller med dig.
en idiotisk lösning! oftast är torkaren i bak fastfrusen o rutan skitig, vem startar en torkare på torr ruta? jag frågade på volvo men fick svaret att det inte gick? han menade med datan först-jag. någon kan ju ha en lösning för oss som inte gillar fungsionen.
isak
Användarvisningsbild
av isak
tack
tar en disskusion med dem igen.
isak
av Larzan
Personligen gillar jag lösningen, speciellt nu när det har regnat och har varit riktigt gråväder ute en längre period.

Första gången fick jag fundera länge på hur det var möjligt att bakrutetorkaren gick i gång utan att jag rört någon knapp.
Jag la ju bara i backen.
Verkar vara någon styrning ifrån regnsensorn i vindrutan.

Försöker dock undvika att det gror igen allt för mycket i bakrutan utan tar hellre en extra sväng förbi macken och vaskar av fönstren. Känns som det kan bli repor om man skulle låta bli.
av tomme
Larzan skrev:Personligen gillar jag lösningen, speciellt nu när det har regnat och har varit riktigt gråväder ute en längre period.

Första gången fick jag fundera länge på hur det var möjligt att bakrutetorkaren gick i gång utan att jag rört någon knapp.
Jag la ju bara i backen.
Verkar vara någon styrning ifrån regnsensorn i vindrutan.

Försöker dock undvika att det gror igen allt för mycket i bakrutan utan tar hellre en extra sväng förbi macken och vaskar av fönstren. Känns som det kan bli repor om man skulle låta bli.
tycker också att det är en kanonbra funktion! på min kärra så är det inte automatiskt så länge jag inte har aktiverat regnsensorn!
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag fick den funktionen som i mina ögon är värdelös bortkopplad hos Volvo, gjordes via Vida. Nu pendlar ju jag och snö som sätter sig i bakändan är ett problem som torkaren inte mäktar lösa, skulle jag ha haft kvar den funktionen lär man väl ha brännt torkarmotorn till slut.
av Fred
När jag köpte min bil så fattade jag inte varför bakrutan blivit så j-dra repig under tiden tidigare ägare haft den. Trodde att de kört torkaren utan spolning och muttrade lite om idioter och annat.

Första gången jag la i backen samtidigt som vindrutetorkarna var på förstod jag varför! Då blev jag lite förbannad på Volvo istället! Jag avskyr när maskiner gör saker som jag inte bett dem om!! :evil: Vissa kan säkert tycka att det är en bra funktion och det har jag full respekt för...men det ska i min mening vara ett tillval som man enkelt kan slå av och på själv! En liten knapp någonstans vore ju inte så svårt att få till, en trevägsväljare i stället för tvåvägs på högerspaken kanske.

En av mina första frågor här på forumet var: Hur inaktiverar man automattorkningen?!!!

Svaret är, som redan nämnts, VIDA. När jag gick in på Bilia så fick jag det vanliga svaret...det går inte att stänga av. Som tur var hade informationen från forumet varit utförlig så jag sa att det går visst! Man går in under bilens parametrar så finns valet där! Jaha, sa kundmottagaren, det visste jag inte...nä, men det visste jag!! :twisted:

Kostar någon eller några hundringar men det är det helt klart värt!

Mvh
/Fred

Ps Funktionen har ingenting med regnsensor att göra (bevisligen eftersom min bil saknar detta) utan den styrs av ifall vindrutettorkarna är på eller inte. Ds
Användarvisningsbild
av isak
AHA kundmottagarna är dåligt uppgraderade! får etablera en kontakt på verkstaden istället för att få rätt info!
tack för tipset.
isak
av Fred
Tyvärr visste inte mekanikern heller om detta val. Som tur var kände han till "Parametrar" så sen kunde han bläddra sig fram. Jaha, där ser man, uttryckte han...

Och dessa killar/tjejer ska vara experter på Volvo...pyttsan! :evil:
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]