Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eXenTric
För ett år sedan gick antagligen vevlagrena på min T5-motor som gått ca 33000 mil.
Så införskaffade mig en bättre begagnad o ersatte med! Blev även en ny turbo på det. Men jag fick härom dagen ett sug efter att ha ngt kul projekt nu i vinter när jag ha mindre på jobbet o göra o är hemma mer!

Tänkte kolla med er om vad som ska inhandlas för att göra en fullständig "standardrenovering" av motorn.
*filter
*packningar
*o-ringar
*stakar
*ventiler
*lyftare
*etc

Och vad detta skulle Kosta, gärna sak för sak.

Och kanske vad man ska använda istället för packningar o lager etc ifall man skulle vilja förbereda motorn för lite extra effekt sen i framtiden!.

Skriv gärna så mycket ni kan o vet både om material, specialverktyg o priser. Se om det verkligen är något jag vågar mig på! Ja menar. Har ju ändå en motor liggandes!

Motorn är som sagt en B5234T från en 855 T5 -95

Det första jag såfall gör är att bränna upp till Jkpg o BILTEMA o införskaffa mig ett motorstativ 8)

Obs! Denna tråden kommer eventuellt synas på andra volvoforum för att samla så mycket info som möjligt!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Byte av stakar med lager och lyftare så hamnar man på säg 12000:- om man inte borrar eller byter ventiler. Dessa motorer slits hårt i cylindrarna, så det är helt klart ide att mäta upp dem för att kolla om blocket ska borras eller användas som bojsänke.

Ventiler kostar väl en 100:- styck. Och lär man borra och byta kolvar så försvinner det 6000 för kolvar + arbete med att borra.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]