Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hejsan, nämde tidigare att när mina Lmm problem uppstod, så började bensinlampan lysa konstant "glöda", upptäckte oxå idag att blinkersen fungerar utan nyckel i tändningslås, dom blinkar i halvfart, samtidigt som det hörs ett skumt ljud i takt med blinkningarna, litet pip som tonar ut.

Så problemet är, nästan 15 volt på batteriet när motorn går, en lmm som ger ut 4ggr för högt volttal i signalerna, o ett instrument som funkar utan nyckel i tändningen, o allt började samtidigt! Har bara varit under huven o rivit. Nån ide?
En gammal mekainker sa till mig att dålig jord kan ge höga volttal, är som sagt inne på att det är nåt med en jord nånstans.

Desto mer jag river ju mer händer, känns som den får eget liv snart, får jaga ifatt saken ur garaget o efter gatan, man jan ju undra vilka problem senare årsmodeller ger nån stackars sate om 10-15 år!?
av *pettson*
Oftast ger inte några årsmodeller mera problem än andra om man bara vet vad man gör när man är där. Men 15V laddning får man INTE genom ett jordfel. Du har ett fel i din generator. TROLIGEN laddningsreläet. Antingen får du se till att få generatorn körd i testbänk eller så får du chansa genom att byta laddregulatorn. Vad gäller backström i systemet så är inte heller det ovanligt när tändningslåsets kontaktplatta är sliten och inte har fasta lägen längre.
av magnus.
En enkel fråga denna gång, stiftlisten framför/under batteriet med ett 10 tal svarta kablar anslutna på, den är en ren jord list??
Undrar, därför att jag har allt från 0-12 volt på dessa kablar. Slog gnistor om dem när jag drog av dom.
av magnus.
magnus. skrev:En enkel fråga denna gång, stiftlisten framför/under batteriet med ett 10 tal svarta kablar anslutna på, den är en ren jord list??
Undrar, därför att jag har allt från 0-12 volt på dessa kablar. Slog gnistor om dem när jag drog av dom.
Hmm, just fått lära mig att 12v till jord inte behöver vara fel, fattar inte hur men tydligen ?:-/
av *pettson*
Om du har spänning på en ansluten jordkabel så har du inte korrekt jord. Det har då blivit en potentialskillnad mellan kablaget och jord.
Du ska ha noll volt på samtliga kablar när dom är anslutna. Lossar du kabeln så har du naturligtvis utspänningen ur din förbrukare ligger och väntar på att få jordas.
Gör experimentet att två sladdar och en glödlampa. Ta ena kabeln och anslut till pluspolen på lampan. Ta andra kabeln och anslut till minuspol. Anslut nu pluskabeln till plusspänning. Mät mellan jord och jordkabel. Anslut jordkabeln till jord. Mät nu mellan jord och kabel. Se vad som händer..
av magnus.
Du är finurlig du, :D
Ska testa, men jag tror jag fattar bara av din beskrivning av experimentet.
När jag mäter på den ej batterianslutna jorden, kommer det visa 12v för jag får 12v genom instrumentet, men när jag ansluter jord och mäter bör jag få 0 volt för strömen cirkulerar nu genom lampan =)
Hoppas det blir så, nu när man tror man förstod någe för en gångs skull!

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]