Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
#350600
Halloj
Har tänkt kontrollera handbromsbackarna efter allt som skrivits på forumet om separerade belägg samt att
det gnisslar när jag använder handbromsen i låg fart och ibland nyper ena hjulet. Så till min fråga:
Eftersom det bara är handbromsbackarna jag är intresserad av (bromsklossarna och oket fungerar kanon) så tänkte jag vara lite lat och endast lossa bultarna för bygeln till oket. Då behöver jag ju inte ta bort oket alls för att få bort skivan. Vad tror ni om det? ??:-/
Användarvisningsbild
av isak
#350616
utmärkt ide. + släpp just vid handbr-spaken.
isak
av Tomisco
#350669
Tack för snabba svar. Då kör jag så. Har förberett mig med nya backar och fjädrar.
Ska bli riktigt spännande att se hur det ser ut. De är bytta för 2,5 år sedan.
Borde hålla längre tycker man ju.
Användarvisningsbild
av isak
#350709
och så smörjer du upp de små oken i ändan på viren lite kopp-fett på backarnas anliggningsytor o givetvis ska viren gå lätt i höljet!
isak
av Tomisco
#350942
Ja, oket måste lyftas bort. Jag krokade ur ABS-kabeln från dess hållare mot bromsslangen. Sedan la jag oket på en upp- och nedvänd hink som är ca 30 cm hög. Då låg oket stabilt utan att bromsslangen böjdes eller sträcktes.
Användarvisningsbild
av hakank
#351512
Hur såg backarna ut, hade det delat på sig?

/Håkan
av Tomisco
#351713
Nej, dom hade faktiskt inte delat på sig. Däremot så kärvade backarna mot klackarna på bromsskölden så jag monterade bort dom gamla och smorde upp alla kontakt/glidytor. Har inte hunnit testa om det gnisslar och nyper fortfarande, men det är ju skönt att veta att beläggen är ok.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?