Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daniel82
Hej!

Knappen till höger elhiss är paj på min bil och ska nog köpa en ny strömställare på skoten.

Undrar dock hur man byter denna? Det är alltså den strömställaren som sitter nedanför växelspaken.

Mvh Daniel
Om du har lite tålamod och kan löda lite grann så är det ganska lätt att bara byta bara en strömbrytare, alla brytarna sitter ihop i ett paket som ser ut så här innanför skalet: Bild

Om du inte kan löda så byt hela paketet, sitter med snabbkontakter och är bytt på 20 min.
Hej!

Tack för tipset.

Nu är det så att knappen är helt paj som går till höger hiss fram, den är trasig och sitter inte fast riktigt. så lödning kommer inte fungera i detta fallet.

Mvh Daniel
Okej jag var kanske lite otydlig, för att kunna byta bara strömbrytaren/ställaren så måste du alltså löda bort den, den sitter alltså inte så att du bara kan "knäppa" loss den, blir betydligt enklare då att byta hela paketet.
Du lossar mittkonsollen som sitter med 2 skruv under ett lock under armstödet, och 2 skruv längst fram mot instrumentbrädan i plastbiten där ciggtändare sitter, lyfter bort den plastbiten och sen sitter det ytterligare 2 skruv under, sen lyfter du lite försiktigt på mittkonsollen och känner en kabelstam som går från strömbrytarpaketet och framåt som avslutas med en snabbkontakt, ta loss den. Sen känner du i bakkant på konsollen ett relä som sitter i en klämma, ta bort det. Lossa 2 st snabbkontakter för elspeglarna och sist så trycker du upp hela strömbrytarpaketet underifrån. Montera tillbaka i omvänd ordning. :wink: Det kan låta lite krångligt men hela jobbet är gjort på ca 20 min. Det kräver några olika torxmejslar som jag inte kommer ihåg storleken på, de e allt. :)

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]