Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Stagern skrev:Fast då är det ju bara å säga att den kommer från min gamla 740 turbo som jag skrotade så kan jag använda den insprutningen

Nä, det är inte så enkelt.

Du måste ha en motor från 89 eller nyare som är komplett med allt runtikring som tillhör motorn för att kunna regbesiktiga riskfritt.

OM du ska ta en motor från 76-88 måste även den vara komplett och helt oförändrad, samt att du MÅSTE ha ett intyg om komponentkontroll som ska vara underskrivet av en verkstad som kontrollerat att motorn och alla dess komponenter är original och tillhör just den motorn. Det är väldig svårt genomföra. Listan för komponentkontroll måste du få tag på av Volvo.

Inget får ändras på motorn oavsett, den ska ha den insprutning och annat runtikring som tillhör just den motorn enligt certifieringen.

Vill man slippa ovanstående får man skaffa en bil av årsmodell 75 eller äldre som inte har såna krav på sig.
av Amarace
Hmm, som jag skrivit flera gånger så ska motorn med allt runtikring vara original. Sen är det ju upp till dig om du vill chansa med nåt annat.
av Amarace
tobias1990 skrev:jag har en 244 82 som ja har satt i en b21et i vad är det jag behöver för att kunna regge den har flyttat över allt från en annan 240

Det är nästan kört att kunna regga den, men det går. Du måste få en verkstad att göra komponentkontrollen och skriva under den, sen kan du registreringsbesiktiga bilen.
Listan/Intyget för komponentkontrollen måste du försöka få tag på av Volvo.

Problemet är att få tag på det från Volvo, och sedan få en Verkstad att göra komponentkontrollen.
av Rådlös
En bekant skulle byta motortyp i en 244. Volvo är mycket ointresserade av att hjälpa till i byråkratin. Han fick ringa och skriva i storleksordningen i typ ett ½-år. Sedan stryka bilprovningen medhårs också.
Användarvisningsbild
av axelmds
Jag läste i Bilsport för inte alls längesen på "Fråga SFRO" sidan, då det var just en sådan fråga.
Det var en kille som hade en 245 (årsm. 88) som skulle byta till en B230 turbo motor, för syns skull då det skulle vara en utställningsbil/show-bil. Svaret då var att det tydligen bara va att åka in till Bilprovningen med bytt motor (dock oändrad motorkonstruktion) med papper vilken bil motorn kom ifrån. Bromsar och drivlina kunde vara den samma eftersom Volvo tillåter den effekten i Volvos 200-serie.

Sen har vi på min gymnasielinje obligatorisk praktik på Bilprovningen i en vecka. Då "yrar" man upp gubbarna där inne och hör med dom vad som gäller. Då verkar det som att jag inte är ute på hal is med med detta inlägg iaf. :)

Det jag inte riktigt är säker på är hur man ska kunna ta reda på hur man ska kunna bevisa var motor kommer ifrån. Men det enklaste och säkraste sättet är att ringa till SFRO och höra.
av Amarace
axelmds skrev:Jag läste i Bilsport för inte alls längesen på "Fråga SFRO" sidan, då det var just en sådan fråga.
Det var en kille som hade en 245 (årsm. 88) som skulle byta till en B230 turbo motor, för syns skull då det skulle vara en utställningsbil/show-bil. Svaret då var att det tydligen bara va att åka in till Bilprovningen med bytt motor (dock oändrad motorkonstruktion) med papper vilken bil motorn kom ifrån. Bromsar och drivlina kunde vara den samma eftersom Volvo tillåter den effekten i Volvos 200-serie.

Sen har vi på min gymnasielinje obligatorisk praktik på Bilprovningen i en vecka. Då "yrar" man upp gubbarna där inne och hör med dom vad som gäller. Då verkar det som att jag inte är ute på hal is med med detta inlägg iaf. :)

Det jag inte riktigt är säker på är hur man ska kunna ta reda på hur man ska kunna bevisa var motor kommer ifrån. Men det enklaste och säkraste sättet är att ringa till SFRO och höra.

Det där gäller endast om man har en bil som är av årsmodell 88 eller äldre och man tar motorn från en bil av årsmodell 89 o nyare och då med allt som tillhör motorn.

Angående bromsar och drivlina gäller Ventilerade bromsar fram och 1031 bakaxel för att det ska vara godkänt på en 240 (men jag har aldrig stött på en 86 o nyare som inte haft det).

OM Bilprovningen tvekar på att det nu är rätt motor o.s.v. så kan dom kräva bevis på att det stämmer, då får man gå via motornummer och kolla med Volvo att det stämmer.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]