NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
KKR skrev: Och vem påstår att en 1.8 F drar 1.1-1.3 lit/10km
Jag bland annat. Har haft otalet 1,8F som hyrbilar och de har aldrig dragit under litern, inte ens vid långkörningar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Då har jag fått ett bra exemplar, eller så ljuger jag. Jag kan bara se vad min bil drar på etanol. Bensin har jag inte kört på ännu. Och "ozzber", det kan faktiskt vara så att även Volvo kan göra produktförbättringar på tre år.
av Lövet
Det går säkert att få sin 1,8F att dra 0,8 på etanol. Om man kör konstant fart 70 km/h 90% av tiden.
av Ozzber
andreas_lofgren skrev:Det går säkert att få sin 1,8F att dra 0,8 på etanol. Om man kör konstant fart 70 km/h 90% av tiden.
Hm kanske. Farsans drog så mycket i bensin snarare :P och jag körde inte direkt som en galning heller..
av Gourmand
erc skrev:
Gourmand skrev:Transporter/frakter(olja), drivmedel (olja) till jordbruksmaskiner, mängder med konstgödsel är bara en av ingredienserna när bränslet till spritbilarna ska produceras och som gör just etanol till det mest korkade bränslet av de i dag förekommande. Att man dessutom tar mark i anspråk som skulle kunna användas till livsmedelsproduktion och gör bilbränsle på detsamma gör det hela ännu dummare. Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak. Att kalla etanoldrivna bilar för miljöbilar är naturligtvis rena vansinnet. Det är bl.a. därför som Sverige är det enda land som har satsat på spritbilar. Tills nu - det finns idag inte en politiker som sjunger etanolens lov och därför har försäljningen av etanolbilar börjat rasa, medan dieselversionerna istsället kraftigt ökar sin försäljning. Detta är den tendens som gäller idag och som sannolikt kommer att få ett rejält genomslag i statistiken ganska snart. Varför blir det då så här ? Jo, politiker och deras åhörare älskar enkla lösningar på svåra problem, därför blir uppvaknandet så smärtsamt när sanningen visar sig inte vara så enkel. Samma sak kommer väl att hända med de ickebefintliga elbilarna. Varför skulle en elbil vara mer miljövänlig än en bil som drivs av t.ex diesel ? Om elbilen drivs av el som är producerad i ett kolkraftverk är den ju inte ett dugg miljövänligare än en fossilt driven bil. Så småningom kommer säkert elbilen/hybridbilen att få en viss betydelse, men sannolikt mest i storstädernas stadskärnor. Och då ej som ersättare till privatbilen, mer sannolikt som fordon för kommuner och landsting. Vad som i övrigt kommer att driva våra privata bilar vet vi idag inte så mkt om. Sannolikt en kombination av bensin, diesel, biodiesel, metanol, el, hybridbilar och kanske vätgas. Men, det kommer att ta oerhört lång tid och tills dess borde det väl vara klokt att välja de snålaste alternativen och dit hör definitivt inte spritbilarna.
Det är inte bara Sverige som satsar på etanol som personbilsbränsle. I Brasilien är etanolen det vanligaste personbilsbrönslet. I USA är det riktigt vanligt i många stater. I Frankrike är bränslet på framgång.

Rasar etanolbilsförsäljningen? Njae... Bensinbilsförsäljningen rasar däremot.

Att du listar i princip alla bränslen UTOM etanolen som framtida bränslen är ju snudd på humoristiskt.

Vad anser du om den femprocentiga inblandingen av etanol i "vanlig" bensin? Tioprocentig?
Nu ligger ju inte Brasislien i Europa och det jag avsåg och också skrev handlade om Europa. Jag kan lägga till resten av världen och ändå ha rätt. Enda undantaget är just Brasilien och det beror ju naturligtvis på att det är världens enskilt största producent av etanol och därför än så länge fortsätter med etanoltramset. Vad sedan gäller personbilsförsäljiningen så beskrev jag trenden som är mer än tydlig. Etanolbilsförsäljningen har på senare tid i det närmaste upphört till förmån för de moderna och extremt snåla dieselbilarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev: Etanolbilsförsäljningen har på senare tid i det närmaste upphört till förmån för de moderna och extremt snåla dieselbilarna.
Okej, då har du bättre koll på läget än Bil Sweden. Jag är fullt medveten att "snåldieslarnas" andel kommer att öka i och med att Sveriges mesta företagsbil kommit i snåldieselversion. Men att "dödförklara" etanolbilarna är fel, dödförklara de rena bensinbilarna i stället. Min uppfattning är att det blir snåldieslar och etanolbilar som "överlever". Sen kommer det givetvis säljas en viss andel "muskelbilar" också. Nu går jag ut med hunden.
av erc
Gourmand skrev:Etanolbilsförsäljningen har på senare tid i det närmaste upphört till förmån för de moderna och extremt snåla dieselbilarna.
Roade mig under lunchen med att gå igenom min handlaren leveransinformation och konstaterar att det knappast förekommer någon "i det närmaste upphörd" försäljning av E85-bilar.

På handlaren Helmias leveransinformationslista finns:
- 152 dieselbilar (varav 44 miljöklassade, dvs förbrukning under 4,5l/100km)
- 57 E85-bilar
- 18 bensinbilar

Handlaren är Helmia, Karlstad -dvs normalstor handlare i mellansvensk medelstor stad. Statistik från Bil Sweden visar också på en fortsatt stabil närvaro av E85-vagnar.

http://www.helmia.se/bil/Leveransinfo.asp

Varför har du bestämt dig för att försäljningen av E85-bilar "i det närmaste upphört"?!? När hittade du på det?
av erc
Gourmand skrev:Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak.
Björn Gillberg. Med egenintresse i (framtida?) metanolframställningsanläggning.

Alla är överens om att vi kommer ha ett flertal bränslen i framtiden. Att som på sjuttiotalet i Sverige driva i princip hela personbilsparken på ett och samma bränsle (blyad nittiosexoktanign bensin) är inte längre aktuellt. Vare sig det rör sig om gas, etanol, diesel, biodiesel, metanol, el eller ved.
av Gourmand
erc skrev:
Gourmand skrev:Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak.

Alla är överens om att vi kommer ha ett flertal bränslen i framtiden. Att som på sjuttiotalet i Sverige driva i princip hela personbilsparken på ett och samma bränsle (blyad nittiosexoktanign bensin) är inte längre aktuellt. Vare sig det rör sig om gas, etanol, diesel, biodiesel, metanol, el eller ved.
Kan det inte vara så att Gillberg försöker styrka det han påstår genom att visa att en framtida metanolframställning är fullt genomförbar ? Dessutom genom att ta en ekonomiskt stor risk ? Ibland förefaller det som spritbilsförespråkarna fastnat i sina egna konspiratoriska fantasier. Alla som tänker på annat sätt än de själva gör, har en dold agenda och lobbar för något som ska gynna dem själva. Gillberg har knappast gjort sig känd för den typen av motiv, han har tvärtom visat prov på stark integritet och ofta vågat gå emot strömmen under ca 35 år nu. Det är mer än man kan säga om regeringens tidigare gullegrisorganisation "gröna bilister" ! Tar själv gärna ett "järn" dåd och då, men skulle aldrig komma på tanken att hälla i dessa droppar i någon bil. Brännvin gör sig bästtre till sillen.
av erc
Gourmand skrev:
erc skrev:

Kan det inte vara så att Gillberg försöker styrka det han påstår genom att visa att en framtida metanolframställning är fullt genomförbar ? Dessutom genom att ta en ekonomiskt stor risk ? Ibland förefaller det som spritbilsförespråkarna fastnat i sina egna konspiratoriska fantasier. Alla som tänker på annat sätt än de själva gör, har en dold agenda och lobbar för något som ska gynna dem själva. Gillberg har knappast gjort sig känd för den typen av motiv, han har tvärtom visat prov på stark integritet och ofta vågat gå emot strömmen under ca 35 år nu. Det är mer än man kan säga om regeringens tidigare gullegrisorganisation "gröna bilister" ! Tar själv gärna ett "järn" dåd och då, men skulle aldrig komma på tanken att hälla i dessa droppar i någon bil. Brännvin gör sig bästtre till sillen.
Konspiratorisk? Inte alls. Övertygad om att vi kommer ha mängder av bränsletyper att välja mellen under överskådlig framtid. Bensin och etanol i olika blandningar kommer vara några av dem.

Man blir nyfiken - vad kör du själv? I vårt hushåll har vi idag en etanolkärra (V70 2.0F MY09) och en traditionell bensinbil (Kia Rio 1.4EX MY08). Kian byts snart ut mot en miljöklassad (EURO5) Renault Megane 1.5dCi vi nyligen beställt. Volvon har körts på E85 (eller E75) under ca 75% av de drygt 5000 mil den rullat. Den största delen av bensindriften har skett vid resor nere på kontinenten.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]