NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbinb
Ynot skrev:
Robbinb skrev:på s80 D5 så släpper dom tydligen en spärr vid första service som gör att du får alla hästar. och vissa säger att alla motorer drar men bensin i början för att motorn måste gå fetare, detta stämde på min crosspolo, den drog markant mindre efter ca 1200 mil. jag hoppas verkligen att detta stämmer även på v50 1,8F för min -10 har rullat 130 mil nu och drar ca 0,85 blandad körning vilket jag tycker är mycket... jag vill ha ner den så nära 0,7 blankt som det bara går..
Tickar medelförbrukningsmätaren vid tomgång på alla nya v50 (varför)?

det gör det på alla bilar med färddator som jag ägt iaf...
det kan du ju räkna ut, bilen drar ju sopp då med, och står du stilla 20 min för var 10´e mil så är ju det en beräkning i medelförbrukningen oxå.
av Lazy
Robbinb skrev:
Ynot skrev:
Robbinb skrev:på s80 D5 så släpper dom tydligen en spärr vid första service som gör att du får alla hästar. och vissa säger att alla motorer drar men bensin i början för att motorn måste gå fetare, detta stämde på min crosspolo, den drog markant mindre efter ca 1200 mil. jag hoppas verkligen att detta stämmer även på v50 1,8F för min -10 har rullat 130 mil nu och drar ca 0,85 blandad körning vilket jag tycker är mycket... jag vill ha ner den så nära 0,7 blankt som det bara går..
Tickar medelförbrukningsmätaren vid tomgång på alla nya v50 (varför)?

det gör det på alla bilar med färddator som jag ägt iaf...
det kan du ju räkna ut, bilen drar ju sopp då med, och står du stilla 20 min för var 10´e mil så är ju det en beräkning i medelförbrukningen oxå.

Jo de förstår jag, men om jag ligger på 0,9 i förbrukning och stannar vid rödljus 2min så kan förbrukningen ha tickat upp till 1,2 när jag kör iväg, irriterar mej lite på det?
av Robbinb
Ynot skrev:Jo de förstår jag, men om jag ligger på 0,9 i förbrukning och stannar vid rödljus 2min så kan förbrukningen ha tickat upp till 1,2 när jag kör iväg, irriterar mej lite på det?

för att den ska vara så känslig måste du ha nollställt den ganska nyligen... jag har kört ca 70 mil sedan jag nollställde och min måste man köra mååånga mil innan den ändrar sig upp eller ner...
av Lazy
Jo det är nog sant får bevaka det vid långkörning.
Senast redigerad av 1 Lazy, redigerad totalt 0 gånger.
av Robbinb
Ynot skrev:Jo det är nog sant får bevaka det vid långkörning, fick tips av en kompis som jobbar på bilprovningen att motorbromsa så lite som möjligt för att hålla nere förbrukningen, men samtidigt sliter man ju mer på bromsarna så jag vet inte vad som blir mest ekonomiskt.

du får ner bensinförbrukningen genom att motorbromsa mycket... när man motorbromsar stängs tom´ bensinpumpen av.. så motorbromsa så mycket du orkar.
av Lazy
Förlåt jag tänkte fel, han sa tvärt om som du säger, jag har för mej att han sa att släppa gasen över 1500varv/min.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Ynot skrev:Förlåt jag tänkte fel, han sa tvärt om som du säger, jag har för mej att han sa att släppa gasen över 1500varv/min.
Nu ska jag inte klaga på ditt motorval då jag har samma själv, men om du ska hålla dig under 1500 rpm så har du ju valt helt fel motor...
Om du tänker ekonomisk på det så kan bensinförbrukningen kvitta helt med tanke på att du gått och köpt en ny v50 t5 som sjunker som en sten i värde de första åren.
Det bästa du kan göra är att faktiskt använda motorn och njuta av denistället. Den ökade förbrukningen får verkligen anses försumbar i sammanhanget.
av Lazy
Jo jag njuter av bilen och motorn, den absolut skönaste jag haft (tidigare: golf, mondeo, passat, v40 och s60 ) och alla nya bilar sjunker snabbt i värde, men jag hoppas få många sköna fefria år med den, sen om man kan hålla ner bensinförbrukningen ibland är väl inte fel.
av ajjax
hej.

Har en volvo c30 t5 -08 och har blivit väldigt nöjd med förbrukningen nu när jag har lärt mig bilens köregenskaper och har lyckats få ner bensinförbrukningen mycket. min medel ligger runt 0.8 och då är det endel statskörning.
Men när jag åkte ner längst ner i danmark 75 mil hemmifrån mig var medelförbrukningen på hela resan 0.74 l/milen vilket var väldigt nöjd över. jag fick testa olika hastigheter men lägger man farthållaren på 109 kilometer i timmen på gps.en så gick den otroligt snålt vissa sträckor körde bilen tillochmed på 0.6 l/mil.
Användarvisningsbild
av StringerBell
ajjax skrev:hej.

Har en volvo c30 t5 -08 och har blivit väldigt nöjd med förbrukningen nu när jag har lärt mig bilens köregenskaper och har lyckats få ner bensinförbrukningen mycket. min medel ligger runt 0.8 och då är det endel statskörning.
Men när jag åkte ner längst ner i danmark 75 mil hemmifrån mig var medelförbrukningen på hela resan 0.74 l/milen vilket var väldigt nöjd över. jag fick testa olika hastigheter men lägger man farthållaren på 109 kilometer i timmen på gps.en så gick den otroligt snålt vissa sträckor körde bilen tillochmed på 0.6 l/mil.
Manuell?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]