Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasR
#344037
*pettson* skrev:
ampe79 skrev:jaha ok men då får jag åka dit imorn och köpa den då =) Ber om ursäkt men jag har hört att deras tänd delar är värdelösa nämligen =)
Om jag fick en spänn varje gång jag *hört* det. Och samtidigt fått en hundralapp varje gång jag ska byta nån reklamation på detsamma så skulle jag bara bli rik på rykten. Av nån outgrundlig anledning så testas aldrig saker vetenskapligt när rykten ska startas. Om man ska se ned på nån olja så finns ingen mätfakta utan *den blir svart och är blaskig, min mormors mosters kompis karl hade en pv som skar på den oljan..* Samma med tänddelar, bilen bluddrar och går illa efter byte av samtliga komponenter till bosch eller orginal så går bilen bra. Med andra ord var det just det där biltema locket eller för den delen den där rotorn eller biltemas skitstift. (biltemas stift är helt okej, men listan över värmetalen är felaktig på biltema jämfört med fabrikantens rekommendationer. Använd ALLTID fabrikantens rek.
Konstigt nog går ju inte ett boschlock för lite över 500spänn ett dugg bättre när det är sprucket eller har blivit genomslag i det, är det kasst så är det så att säga. Men det nämns liksom inte.
Jag satt o räknade igår faktiskt efter ditt inlägg. Jag har 42 biltemalock ute och cirkulerar i olika bilar och ännu har ingen ringt och klagat. Det som är äldst monterades jan 2008 och det yngsta är bara tre månader gammalt. Samtliga kör med biltemas stift (dock med RÄTT VÄRMETAL), rotor och kablage.
Jag kör även biltemas lock och rotor i min trimmade bil. Jag har dessutom betydligt starkare tändspole i den än orginal, helt utan problems.
Ajdå... jag köpte nyss "Biltemas" stift till min 10v 855a -94a. De hette "RFC 52 LS" och jag fick dom över disk efter att snubben kollade i nån lista. Är det fel stift, vilka ska det vara och vad kan hända?

/Jonas
av *pettson*
#344170
Går vi in på tillverkarens hemsida så ser vi vad som ska vara..
Har vi tur så har du fått rätt. Dom har nämligen levererat fel många ggr och i listan stod det fel. Har personligen klagat på detta hos butikschefen i lkpg.. Kul om infon gått igenom.

Tillverkaren säger..RFC52 LS så det är bara att köra. Det som annars händer är att stiften gör att bilen går sämre, med för lågt värmetal så spikar motorn tidigt och bilens insprutning drar runt med tändning och bränsle. Vid för kalla stift så blir det pålagringar på stiften så dom sätter igen sej med tiden.

2.0 i S, SE, GLT B 5202 F - S Cat 09.1994 - 12.1996 RFC 58 LS A18 0.8
2.0 i 20V S, SE, GLT B 5204 09.1991 - 12.1996 RFC 58 LS A18 0.8
2.0 i 20V Turbo B 5204 FT Cat 01.1994 - 12.1997 RFN 58 LZ A7 0.8
2.3 i 20V Turbo B 5234 FT Cat 09.1993 - 12.1997 RFN 58 LZ A7 0.8
2.5 i S, SE, GL B 5252 F - S Cat 09.1992 - 12.1997 RFC 52 LS A3 0.7
2.5 i 20V S, SE, GLT B 5254 F - S Cat 09.1991 - 12.1997 RFC 52 LS A3 0.7
2.5 i 20V Turbo B 5254 FT 09.1996 - 12.1997 RFN 62 LZ A71 0.8

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]