NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av indigo
Jag har under en längre tid stört mig på hur volvos prissättning fungerar, men nu känns det nästan som måttet är rågat. Hos Volvo är det antalet hästkrafter man betalar för när man väljer grundbil. Väldigt liten del går till hur dyrt det faktiskt har varit att ta fram motorn/hur länge man använt samma grundlösning. Jämför gärna priset på en Drive som man jobbat något oerhört de senaste åren för att få ner under 120g/km medan en gammal häst som 2.4an. Eller prisskillnaden mellan 2.4i med manuell låda kontra 2.4 med aut,??

Nu till saken: OM inte jag här helt fel ute i min frustration så kostade C30/S40/V50 ca 20kkr mindre som 1.8F isf 2.0F :| . Är det någon här inne som vet vad som motiverar denna höjning så skulle jag bli glad?
Till råga på allt så tjänar förmodligen Volvo pengar på att byta till samma motor som i V70. Nu blir det en motor typ mindre att hantera i fabrik och på eftermarknaden.
Känns inte som tillgång och efterfrågan är svaret på frågan då 2.0F blivit så dyr att det finns andra alternativ i dagsläget!
av indigo
Kanske det, jag säger inte emot dig men tycker det skulle vara lite osannolikt.
Känns som man helt plötsligt skall betala mer för samma produkt. OM man inte värdesätter 20hk extra. Personligen så skulle jag gärna se att de 20hk användes för att sänkta varvtalet på högsta växeln men det lär ju inte ha hänt. Jag vet dock inte. Men V70 2.0f har samma utväxling på högsta som c30 1.8f om inte jag minns fel.
av menbj0
Jag noterade att T5an för nya C30 är ca 20 000 billigare än den var för ett år sedan. Man kan se det som att utvecklingskostnaderna är avskrivna eller som att efterfrågan är väldigt begränsad.
Har du jf utrustningen?, det ingår mer i kinetic paketet nu.
2.0F är en annan motor, och den sitter i stora vagnar, vilket kan betyda att den är betydligt dyrare i tillverkning, 1.8F motorn är inte något under av hållbarhet, har jag hört.
/greenbay
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo den är dyrare, men inte 20.000:-. Jag roade mig med att bygga en bil på volvocars.se. Jag byggde en likadan som jag har själv, den blev c:a 6.000:- dyrare än den jag byggde innan jag köpte min. Jag gav visserligen mindre eftersom jag köpte en lagerbil.
av indigo
greenbay skrev:Har du jf utrustningen?, det ingår mer i kinetic paketet nu.
2.0F är en annan motor, och den sitter i stora vagnar, vilket kan betyda att den är betydligt dyrare i tillverkning, 1.8F motorn är inte något under av hållbarhet, har jag hört.
/greenbay
Precis något sådanhär jag letade efter när jag startade tråden. Vet du vad som har tillkommit?
Vad gäller prisskillnad på 1.8F och 2.0F i tillverkning så är min kvalificerade gissning att det är en ytterst liten skillnad. Det skulle vara om 2.0F är tyngre = mer matrial och dyrare transport. Annars inget.
av LasseRe
Tillverkningskostnaden har inte alltid någon direkt koppling till prissättningen. Före 1988, innan alla bilar hade katalysator, var oftast standardmodellen med förgasare och sen fanns det en modell med insprutning som gav 15-20 hästkrafter mer och kostade ganska många tusenlappar extra. Insprutningsmodellen var klart billigare att tillverka, men eftersom den gav fler hästkrafter så tog man mer betalt.
LasseRe!
Vad på en insprutningsmotor är: "betydligt billigare att tillverka?" elpumpen?, spridarna? HFM?, alla andra givare och reglerdon? mm mm
Jag anser att du har fel, en insprutningsmotor innehåller otroligt mycket fler komponenter, med höga toleranskrav. På en förgasarbil behöver förgaseren ha skapliga toleranser vad gäller munstycke och nål!
/greenbay
Användarvisningsbild
av SvenB
LasseRe skrev:Tillverkningskostnaden har inte alltid någon direkt koppling till prissättningen. Före 1988, innan alla bilar hade katalysator, var oftast standardmodellen med förgasare och sen fanns det en modell med insprutning som gav 15-20 hästkrafter mer och kostade ganska många tusenlappar extra. Insprutningsmodellen var klart billigare att tillverka, men eftersom den gav fler hästkrafter så tog man mer betalt.
Katalysatormodellerna kostade lika mycket som förgasardito, merkostnaden som tillverkaren ville ha fick du som "katalysatorrabatt" av staten.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]