- tis 17 nov 2009, 18:25
Jag har under en längre tid stört mig på hur volvos prissättning fungerar, men nu känns det nästan som måttet är rågat. Hos Volvo är det antalet hästkrafter man betalar för när man väljer grundbil. Väldigt liten del går till hur dyrt det faktiskt har varit att ta fram motorn/hur länge man använt samma grundlösning. Jämför gärna priset på en Drive som man jobbat något oerhört de senaste åren för att få ner under 120g/km medan en gammal häst som 2.4an. Eller prisskillnaden mellan 2.4i med manuell låda kontra 2.4 med aut,??
Nu till saken: OM inte jag här helt fel ute i min frustration så kostade C30/S40/V50 ca 20kkr mindre som 1.8F isf 2.0F :| . Är det någon här inne som vet vad som motiverar denna höjning så skulle jag bli glad?
Till råga på allt så tjänar förmodligen Volvo pengar på att byta till samma motor som i V70. Nu blir det en motor typ mindre att hantera i fabrik och på eftermarknaden.
Känns inte som tillgång och efterfrågan är svaret på frågan då 2.0F blivit så dyr att det finns andra alternativ i dagsläget!
Nu till saken: OM inte jag här helt fel ute i min frustration så kostade C30/S40/V50 ca 20kkr mindre som 1.8F isf 2.0F :| . Är det någon här inne som vet vad som motiverar denna höjning så skulle jag bli glad?
Till råga på allt så tjänar förmodligen Volvo pengar på att byta till samma motor som i V70. Nu blir det en motor typ mindre att hantera i fabrik och på eftermarknaden.
Känns inte som tillgång och efterfrågan är svaret på frågan då 2.0F blivit så dyr att det finns andra alternativ i dagsläget!