Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stillborn
ja vad ska jag säga trodde jag lyckades med bilen nu men icke,
Olja i kylsystemet och jag tycker att kylslangarna är bra hårda

Märkte det genom att det började läcka kylvatten genom locket i kärlet

Vad kan det vara ? Kylaren eller toppen ? Turbon?

Kan ju tillägga att jag kört en vecka sen jag bytte toppackning ,termostat ,vattenpump

Håller på att bli galen , har fan strulat i evigheter nu

Tacksam för all hjälp/tips
, ha re gött alla
Olja i vattnet ger ju inte så många alternativ: kylaren eller toppackningen, såvida du inte råkar ut för en spricka i topp eller block då. Men blir slangarna riktigt hårda så lutar det ju åt packningen.
jadu det där med håda slangar , jag menar jag körde väl nån mil idag och dom borde väl bli bra hårda , kan inte oljetryck gå ut i kylsystemet? Hur hårda ska slangarna bli egentligen finns det nån tumregel ?
Det går att få olja och vatten att blanda sig, om väggen mellan vatten och oljekylare spricker, vilket händer ibland. Nu kommer jag inte ihåg vilket år man går över till den andra varianten på oljekyl. Men på en -97:a så borde den ju fortfarande sitta ihop med vattenkylaren, suny på dem 2 extra slangarna som går in på vänster sida på kylaren om man står framför bilen.
hur länge klarar sig en motor utan oljekyl då? Tänkte att man ska koppla ihop olje slangarna och kolla om det läcker vatten igenom oljehålet

Sen så måste jag ju fråga om komptest , kan en trasig toppackning inte ge utlag via ett komptest ?
en liten update !

Oljan i vattnet verkar ha avtagit lite sen jag sköljde ur systemet en gång , testade även kylaren genom att koppla ihop vattenslangarna och kolla efter olja men det kom inte ut njågon olja

Men märkte efter det att den drar lite vatten, fyller på vatten och kör en sväng kollar jag i kärlet medans jag har bilen på tomgång så stiger nivån i kärlet men när jag sedan slår av bilen så sjunker nivån direkt, ska det vara så? Låter jag sedan bilen stå över natten och kollar nivån så har den sjunkit tills jag vrider upp locket då släpps trycket ut och vattnet bubblar upp , men står den länge så är behållaren tom har aldrig varit med om det på någon av mina bilar och va fan kan det va ? Turbon ? Trycker även ur sig olja ur påfyllninglocket för oljan ...

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]