Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Nu är det som så att farsan ska skaffa hund igen och han bytte för ett tag sedan till en V70-02. Nu undrar både han och jag om ni har några tips på hundbur eller hundgrind i V70:n? Volvos lösning är både snygg och smidig. Vet inte vad den kostar dock. Är det någon som vet? Är den svår att montera/demontera? Många frågor men han vill ha en smidig lösning som dessutom inte ser för illa ut.
Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Vi har Volvos galler + grind i våran V70 -04. Det är inte särskilt svårt att montera om än jag som inte är fullt rörlig i kroppen sagt några mindre vackra ord ibland. Jag minns inte vad grejorna gick på, vi förhandlade in det i bilpriset. Det krävs alltså lastgaller (kallas det väl?) plus mittgaller och dörr.

Nackdelen med Volvos lösning är att lastutrymmets vägg inte skyddas. Våran lilla tollare har spytt några gånger, två av dem på textilierna i väggen. Lagom kul att tvätta... Skulle sedan hunden vara pigg på att prova inredningens tuggmotstånd är det en hel del som är oskyddat.

Vi har därför beställt en Tollarpsbur, halvbursmodellen. Den kostar 3500:-

Bild på buren finns på tillverkarens hemsida (helburmodellen), adress
http://home.swipnet.se/tyttiz/bur.htm
Användarvisningsbild
av Gizz
Tack för tipset.
Det som är nackdelen med sådana burar som Tollarpsburen är att det är lite bökigare att förvara den i bilen om man behöver lasta något annat när man inte har hunden med sig. Med volvos grindar så kan man väl bara plocka bort dom och lägga dom vid sidan om man behöver last långt eller brett i bilen.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Volvo-gallren är ju inte lika mycket i vägen som en bur, men de kan vara besvärliga nog om man oplanerat skall lasta något stort, har jag märkt. :wink:

Tollarpsburen är ganska lätt, just med tanke på att lätt lasta i och ur den. Det bästa är ju att ställa av den innan man åker till byggvaruhuset eller vad det är. Men visst, att impulsköpa större grejor blir inte lika enkelt om den buren står i bilen.

Man får väga risken att få inredningen tilltufsad av frustrerad, väntande hund mot enkelheten att lasta stort utan planering.
Användarvisningsbild
av DJ
Det är nog bättre med bur, redan första tugget i inredningen skulle betalat buren. Bälten och sånt är DYRT.
Och tänk dig att lasta in matkassarna från affären i samma utrymme som hunden....
Det blir värsta kalaset. :D Skinkan och korven är garanterat slut innan du ens kommit hem.

Buren lyfter man ganska enkelt in/ur och behöver inte skruvas fast i bilen, den sitter med spännband i lastöglorna.

Vi hade en dubbel Robust hundbur i en tidigare bil när vi hade hund.

Jag tycker man lika gärna kan/måste ha en dubbelbur.
Då kan man lasta i den hundfria halvan utan att vara rädd att få prylarna i skallen vid en krock (märks det att jag är skeptisk mot kombibilar :lol: ).
Ett vanligt lastgaller är ofta inkompatibelt med en hundbur.

Dubbelburen har också fördelen att den blir mer flexibel med borttagbar mellanvägg, vid långa resor kanske en stor hund behöver lite mer plats att röra sig på. När vi åkte till fjällen fick vår Labrador ha hela buren förutom en resväska som spändes fast på högkant i ena sidan.
Användarvisningsbild
av Gizz
Det är en labrador som ska åka där bak. Men den förra hunden vi hade bet aldrig sönder något i bilen och det förmodar jag att inte denna heller kommer att göra. Den förra hunden hade vi inte någon direkt kombibil till utan han åkte i baksätet eller i vår Golf hatchback. Men nu är det ju en ny bil och ny hund så man vet ju aldrig. :)
Användarvisningsbild
av DJ
Gizz skrev:Det är en labrador som ska åka där bak. Men den förra hunden vi hade bet aldrig sönder något i bilen och det förmodar jag att inte denna heller kommer att göra. Den förra hunden hade vi inte någon direkt kombibil till utan han åkte i baksätet eller i vår Golf hatchback. Men nu är det ju en ny bil och ny hund så man vet ju aldrig. :)
Vår åt på allt när han var valp. Köksstolar, gipsväggar...
Det lugnade sig när han blev större.
Men han var fortfarande lika galen i mat, så jag skulle aldrig kunnat haft honom tillsammans med matkassar i bilen.

Tydligen kan hundar få panik i bilen, även om man bara lämnar dem en kort stund. De kan bli skrämda av ljud, nån som går förbi etc.
Då kan det hända saker man inte förväntar sig av sin annars lydiga vovve.
av fn
DJ skrev: Tydligen kan hundar få panik i bilen, även om man bara lämnar dem en kort stund. De kan bli skrämda av ljud, nån som går förbi etc.
Då kan det hända saker man inte förväntar sig av sin annars lydiga vovve.
Det hände mina svärföräldrar. Hunden var kvar i bilen och fick syn på en hona. Han blev helt vild och innan svärföräldrarna hunnit fram till bilen var tygtaket strimlat och låg i småbitar på golvet. Dyr hund.
av Tony_BRU
Robust hundburar är perfekta, för V70 har de en helt skräddarsydd modell.
av Sid
Grindarna kostar 800:-/st ca + lastförskjutningsgaller 2200:- ca.

Jag har det i min, har haft bur men never again.

Du behöver inte ha mellanväggen om du inte vill det, men då krävs både v + h dörr.

Funkar och ser kanon ut.

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]

..Så därav lär det nog vara meka[…]