Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MR_Q
Var köpte du larmet sa du???
av Addekarlsson
MR_Q skrev:Var köpte du larmet sa du???
Det sa jag nte, men nu kommer det iaf. :D
Av en kille som kallar sig MrMix på Turbo Performance Club.
http://www.turboperformanceclub.com

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoR
Haha jadu adde :lol:

Du har då dina ideer, Hehe men detta är faktiskt en klar 10 poängare! :wink:

// Mats
av wramde
När du drar handbromsen på vintern, finns det inte risk för att den fryser fast då?
av Addekarlsson
Använder man handbromsen kontinuerligt så fryser den inte. Jag ställer aldrig bilen med växel i, när den är avstängd.
Däremot, använder man väldigt sällan handbromsen, så är risken stor att den fryser.

Mvh/ Adde
av NCR
..och hade man installerat detta i exempelvis Göteborg, Stockholm eller Malmö (och typ alla andra städer med fler än 2000 innevånare) hade det varit olagligt eftersom man inte får köra en bil på tomgång mer än 3-4 minuter beroende på vart man bor.
av Addekarlsson
Vad jag vet (läs: har för mig) så är det en begränsning på 5 minuter tomgång max i landet, med lokala avvikelser där antalet minuter är angett på skyltar. :)

Mvh/ Adde
av NCR
Addekarlsson skrev:Vad jag vet (läs: har för mig) så är det en begränsning på 5 minuter tomgång max i landet, med lokala avvikelser där antalet minuter är angett på skyltar. :)

Mvh/ Adde
I Göteborg gäller 3 minuter. Men i vilket fall som helst borde en motorvärmare med kupéfläkt vara en betydligt bättre lösning av förståliga skäl.
av Addekarlsson
Motorvärmare och kupéfläkt används oxå. Skulle aldrig falla mig in att starta min bil utan motorvärmare i 30 minus, som vi har här ibland. Däremot är det skönt att starta bilen via fjärr så motorn får lite högre temp innan körning eftersom det är en turbo och Bilbolaget (Volvo) klantade till det och monterade slangvärmare före vattenpump bara, istället för blockvärmare. Så motorn är långt ifrån körduglig direkt vid start i 30 minus. Hydrauliska ventillyftare och turbo behöver lite varmare olja än slangvärmaren kan ge innan körning.

Så nej, jag använder inte fjärrstart istället för motorvärmare/kupévärmare, utan som komplement. Och det är bara när det är 15 minus eller kallare som jag nyttjar denna möjlighet.
Och jag anser inte att jag gör nått galet i det heller. Likväl som jag går ut till bilen, startar den och sen sitter där och väntar på motortemp, kan jag starta bilen innifrån och låta den stå medans jag gör sedvanliga morgonrutiner på toaletten.
Är en begränsning på 10 eller 20 minuter (programerbar i larmet), sen stängs bilen av automatiskt igen, om man inte stoppat i nyckel, vridit till läge 2 och trampat på bromsen.
Inträffar väldigt sällan att bilen står mer än 3-5 minuter efter jag startat den med fjärren. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Addekarlsson skrev:Vad jag vet (läs: har för mig) så är det en begränsning på 5 minuter tomgång max i landet, med lokala avvikelser där antalet minuter är angett på skyltar. :)

Mvh/ Adde
Här i stan (Gävle) står det i lokala trafikstadgan att 3min gäller, finns inga skyltar.

Har ett antal ggr svurit på carpark för att de står på tomgång hela tiden medans de fyller i sin bot som ju måste ta minst 5min :roll:

/Anders

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]