Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvojonas
Skruvarna kom dit igen efter lite svordomar 8) de som aktiveras är
bränslerelä,relä till kallstart kan nog vara ditt tändlås som är kass
verkar de som,tvinga ut skruvarna och kolla :D hoppas på att de är
det,annars får vi leta vidare :twisted:
av DanielTheDude
Lite uppdatering då... Jag fick loss rattkåpan förut utan att ta loss ratten, så det var ju ett framsteg iaf. :wink: Sen tog jag ur tändningskontakten och pillade isär den. Jag kan ju inte påstå att det ser ut att vara nåt fel på den. Ingenting ser bränt eller smällt ut i den heller. Jag drog ur kontakten till den när bilen var igång och ingenting hände då heller. Sen har jag och en polare försökt kolla om det skulle kunna vara nåt relä ute i boxen som krånglar, men där verkar det inte vara nåt heller.

Alltså, det är så skumt, för om man lyfter av minuspolen på batteriet och sätter tillbaka den igen så är allt avstängt. Men så fort man vrider tändningen ett steg, motorn behöver alltså inte ens startas, så går det inte att stänga av. Vad kan det vara som hänger sig? Vilket är själva huvudreläet som tändningslåset skickar signal till först? Vad är mest troligt att det skulle kunna vara? Det är det jag verkligen skulle behöva veta.

MVH, Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Tror själv att det har med generatorns laddning att göra eller ett jordfel. Jag har själv jagat liknande fel och då felade generatorn ?:-/ Bara ett tips, så mät upp laddning och kolla jordpunkter och då menar jag ALLA :-O)

Och Lycka till, för det behövs när man söker elfel på nyare bilar :-)-)
av DanielTheDude
Tack för ditt svar, vetten!

På tal om laddning, en sak jag har märkt ganska länge är att alla ljus (även inne i bilen) har svajat i takt med tomgången. Så det är inte omöjligt att nåt krånglar. Jag misstänker dock laddningsregulatorn i det fallet. Men det jag funderar på är på vilket sätt generatorns laddning skulle kunna göra så att inte tändningen går att stänga av?

Jag ska tillägga en viktig sak som jag kanske glömt att skriva, men motorn behöver alltså inte startas. Det räcker att vrida tändningslåset till läge 2, och sen går det inte att bryta strömmen när man vrider tillbaka igen. Då lyser det i instrumentpanelen o.s.v. Men tar man som sagt av minuspolen och sätter på den igen så är allt avstängt. Det måste vara nåt relä.

Hur ska jag gå tillväga för att felsöka detta, både generator, om det nu är den, jordpunkter och reläer? Jag behöver gärna lite bra tips på vad som ska kollas o.s.v. för att felsöka rätt saker på rätt sätt liksom. Har hållit på i en vecka nu och börjar bli lite frustrerad över detta skumma problem... :(

MVH, Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Kolla att kolena i generatorn är OK ?:-/ om dom verkar lite korta så åk till Biltema och köp nya, men se till att du vet om du har en Valeo eller Bosch generator så att du får rätt och det har även förekommit ett annat märke på dessa men dom vanligaste är dom jag skrev först. Om inte generatorn är OK så kan det bli massor av "typ" kortslutning i hela elsystemet :evil: så är det, har varit med om det i många år nu och inte bara på nyare moderna bilar utan även gamla Amazoner osv. ?:-/

Och :-O) Lycka till :-)-)

Du vet att vi finns här för dej :mrgreen: Så att du har någon att träna på ?:-/ Och att jag också har någon att träna på ?:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av DanielTheDude
Vetten, tack för all din info och lyckoönskandet! Det lär behövas för att lista ut vad det här är. För snart har jag tappat tålamodet med den här bilen helt och hållet, ärligt talat, och kommer troligtvis att hämta släggan och banka ihop den till en kub... (S)

Jäkla bil säger jag bara! Nu helt plötsligt fungerar bara kupéfläkten på högsta läget... ?:-/ Vad är det som händer? Den fungerade utmärkt häromdagen liksom.

MVH, Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Typiskt 400-modellen. Ja på min "vinterbil" en 440GL -92 som ju har den där "vem-panelen" så har fläkten funkat när den behagat på senare tid, så det jag nu gjort är att koppla förbi strömen så att jag kan köra fläkten manuellt via en egen strömbrytare, att fläkten sen dess bara går att ha på fullt är bättre än ingen alls.
av volvojonas
ja,slägga var jag ochså inne på ett tag på min bil, :twisted: eller dumpa den
i en å,jag var ganska tröt på min med :evil: ,generatorn som nämnts kan
vara spöket ochså,vi hade en scorpio 95a tidigare,dom är ochså kända
för lite elfel :shock: fläkten inne i bilen gick på fullt hela tiden ett tag,
och gick inte att stänga av ?:-/ dessutom lyste laddlampan ibland men den ladda ändå
var ntagligen generatorn som spöka,blev trött på skiten så jag ruck a kablar och skit
och när laddlampan inte lyste funkade allt perfekt :)

sålde sen möget när de funka så den slapp ochså släggan :lol:
så de är inte helt omöjligt som vetten sa att där kan vara nån kortis
i generatorn,så muppar elsystemet sig :evil:
av DanielTheDude
Tur att det finns andra människor som förstår ens misär ibland. :wink:

Men angående generatorn; kan den verkligen göra så att tändningen inte går att stänga av, även om bilen inte ens är igång? Jag behöver inte starta bilen, som jag nämnde tidigare. Det räcker att vrida på tändningen så är det kört.

MVH, Daniel
av DanielTheDude
Ännu en uppdatering...

Har idag slängt bort 325 spänn på en startkontakt, helt i onödan, eftersom felet fortfarande finns kvar (även fast alla på Volvo o.s.v. var 99% säkra på att det var den). (S) Har även testat att koppla loss pluskabeln på generatorn, men det hjälpte inte heller. Jag vet inte vad mer man kan göra nu. Ingen annan vet heller... Och det är inte lätt att stå ute mörkret och kylan som är nu och försöka leta heller. :(

Det är väldigt synd att personen, vars inlägg jag länkade till ovanför, som hade samma problem som jag inte skrev nån lösning på problemet, om han nu hittade nån d.v.s.. Han går ju tyvärr inte att få tag på heller.

MVH, Daniel
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]