Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LUxe77
Hej
Har frågat tidigare om egr ventil och vakuumslangar.
Men jag undrar.....
Har skaffat ett topplock från en B21E till min B21A. Original sitter det egr med termostatventil på B21An.
Men Det nya topplocket har ingen termostatventil. Vad ska jag göra? Kan man koppla vakuumslangen direkt till egr ventilen eller kommer bilen gå kasst då? Eller är det bara att plugga vakuumslangen till egr ventilen?

Testade att plugga slangen till egr ventilen, men jag upplever att det kommer ett oljud från den när jag gasar. Kan det ha med något annat att göra?

Tacksam för svar
/Anton
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du inte ens ett hål för den i toppen?
Termostatventilen kopplar bort EGR när motorn är kall, den kan gå lite illa annars. Plugga slangen är inga problem, det är precis vad ventilen gör när den är kall...
Den behöver fungera när du besiktar, men sen kan det ju alltid råka hamna nåt skräp i slangen... :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jaså är det så? Det var länge sen jag hade bil med EGR...
Men när jag tänker efter var det riktigt länge sen jag fick in en sån på jobbet också. Det var ett ganska vanligt jobb att sota ur rören och smörja upp ventilen för några år sen.
Några? 10 kanske, tiden går... :roll:
av LUxe77
ok tack för svaren. Det satt även pulsair system på förra toppen,men har inga uttag för det på nya.
Jag pluggade bara hålet i luftfiltret.
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]