- tor 29 okt 2009, 21:33
#336157
Hej
Startar denna tråd för att respektera forumgeneralernas önskan att inte diskutera hk och vrid i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=41973
Många har uttryckt intresse för denna diskussion så vi gör ett nytt försök här.
Jag ser mycket fram emot len, CalleV70, yamaha's och alla andras beräkningar för att stödja uppfattningen att accelererationen blir kraftigare vid effektmax än vridmax på given växel. Nedan utklipp från ovan tråd med beskrivning av frågeställning samt min sista beräkning.
Mvh
Arese
Startar denna tråd för att respektera forumgeneralernas önskan att inte diskutera hk och vrid i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=41973
Många har uttryckt intresse för denna diskussion så vi gör ett nytt försök här.
Jag ser mycket fram emot len, CalleV70, yamaha's och alla andras beräkningar för att stödja uppfattningen att accelererationen blir kraftigare vid effektmax än vridmax på given växel. Nedan utklipp från ovan tråd med beskrivning av frågeställning samt min sista beräkning.
Arese skrev: Att man får högre drivhjulsmoment genom att växla ner har vi nog alla skrivit till förbannelse i den här tråden. Det kan vi vara överens om, det har aldrig varit uppe för debatt från någon vad jag har läst! Det kan vi nog sluta tjöta om!Hoppas på konkreta beräkningar på ovan exempel och inte avskrivningar av formelsamlingar :D
Frågan är vid vilken punkt på en given växel man får högst vridmoment på hjulen, vid vridmax eller effektmax i motorn?
Nu skall jag vara äckligt övertydlig så att vi inte kan missförstå varandra: Du kör på fyran från tomgång till varvstopp - vid vilket varvtal accelererar bilen som snabbast?
I ett tidigare inlägg skrev du vid effektmax. Det hävdar jag är fel och har även presenterar en beräkning för att stödja detta:
Enligt ditt resonemang ovan, vad blir max drivhjulsmoment i ditt exempel med motorn som lämnar 450 hk vid 5700 varv och 620 Nm vid 3500 varv. Vid 5700 varv har du 554 Nm. Om vi ponerar att den totala utväxlingen på fyran är 3,5:1 så ger detta ett totalt vridmoment på drivhjulen om 2170 Nm vid 3500 varv och 1941 Nm vid 5700 varv. Alltså accelererar bilen snabbare vid 3500 varv på fyran än vid 5700 varv på samma växel.
Jag hävdar fortfarande att på given växel får du ut max drivhjulsmoment vid max vridmoment i motorn. Om du med en beräkning kan motbevisa mig vore mycket intressant att se! Jag börjar tro att jag inte kommer att få se någon sådan beräkning....... :D
Mvh
Arese
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017