Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bepro
Har en S60 Diesel med parkeringsvärmare och tidur.
Inga problem när jag kör med tidur.
Men när jag startar den direkt....hur länge skall den då gå
har kört drygt en halvtimma, kalsongvarmt i bilen.. :P och den går fortfarande.
finns det inte någon sensor som skall slå ifrån värmaren när uppnått värde erhålls ??
av olson
Det blir inte så förskräckligt varmt i kupén, men man slipper skrapa rutorna iaf :D Det är inte skönt att sätta sig på lädersäten även om värmen är på.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har fått höra att direktvärmaren går en timme.

Jag vet inte hur det är med S60 eller andra modeller men i min V50 D5 kan jag inte säga att värmen kommer som en raket precis. Jag mätte det där en kall morgon minus 4, utan att aktivt sätta på värmaren med direktstart (den gick väl på automatiskt): det tog 17 minuter stadskörning att få upp motorvärmen till arbetstemp, dvs. när mätarpinnen stod rakt upp.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Är parkeringsvärmare en standard utrustning på alla S60/V70N Diesel? Har för mig att en säljare nämnde något i den stillen när jag funderade på att byta bil.
Eller är det som vanligt ett tillbehör...
av VolvoV7001
Är det så att parkeringsvärmaren inte blåser varm luft med hård fart, skall det endast puttra in varmluft och väldigt sakta ?

På min V70N så kommer det endast lite värme, det räcker väl just och just till att tina up rutorna, men som jag förstått det så skall det väl nog komma värme ordentligt ?

quote="olson"]Det blir inte så förskräckligt varmt i kupén, men man slipper skrapa rutorna iaf :D Det är inte skönt att sätta sig på lädersäten även om värmen är på.[/quote]
Användarvisningsbild
av Sparkz
Standard här uppe, men på en importerad från tyskland och söderut finns det antagligen inte. Det sitter en klisterlapp med typnummer och lite sånt på undersidan av huven, vid vänster huvgångjärn på bilar med fabriksmonterad värmare.

Kupefläkten går med låg hastighet när parkeringsvärmaren är igång. Det är ju ingen villapanna direkt, så nån bastu blir det inte. Men 4,7 kW är mer än en elektrisk motor+kupevärmare.
av olson
Sparkz skrev:Standard här uppe, men på en importerad från tyskland och söderut finns det antagligen inte. Det sitter en klisterlapp med typnummer och lite sånt på undersidan av huven, vid vänster huvgångjärn på bilar med fabriksmonterad värmare.

Kupefläkten går med låg hastighet när parkeringsvärmaren är igång. Det är ju ingen villapanna direkt, så nån bastu blir det inte. Men 4,7 kW är mer än en elektrisk motor+kupevärmare.
På dieslarna går kupéfläkten inte igång innan motorn är varm.
av Larzan
Ja, det undrar jag med. Sitter det ingen sensor som talar om att nu är det nog med värme i kupen?
Testade efter en körning att sätta igång värmaren medans jag gick in för att handla. Det regnade när jag kom ut och ångan stod härliga till från bilen. Öppnade dörren och det var mer eller mindre bastu i kupen.
av Bepro
Larzan skrev:Ja, det undrar jag med. Sitter det ingen sensor som talar om att nu är det nog med värme i kupen?
Testade efter en körning att sätta igång värmaren medans jag gick in för att handla. Det regnade när jag kom ut och ångan stod härliga till från bilen. Öppnade dörren och det var mer eller mindre bastu i kupen.
alla pratar om att det inte blir varmt....är det bara vi två som har en finsk värmare...;-)

det bör ju finnas något som stänger av den innan den smälter.....
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bepro skrev:
Larzan skrev:Ja, det undrar jag med. Sitter det ingen sensor som talar om att nu är det nog med värme i kupen?
alla pratar om att det inte blir varmt....är det bara vi två som har en finsk värmare...;-)

det bör ju finnas något som stänger av den innan den smälter.....
Jodå, jag känner igen det där. Riktig varmt kan det bli i en redan något uppvärmd bil som parkeras, direktvärms och man sedan kommer tillbaka till efter bara fem-tio minuter. Vad jag saknar är - kort sagt - en bil som snabbt blir varm vid kallstart utan förvärmning.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]