- tis 20 okt 2009, 22:04
#333033
Kan börja med att säga att jag läst i endel forum och så även här
Har även hört mig för på lite olika ställen
Nu till frågan
Det gäller en Volvo s70 2.5se 144hk från 1999 (tidigt uttagen) så den har "allt" nytt utom själva motorn och gasspjällhuset
Den har nu rullat 29300mil utan motorvärmare, vilket ska monteras och användas så ofta det går
Bilen är en brukis och körs oftast "normalt" men ibland förekommer hårdkörning efter att den fått jobba upp sig i temp först
Så vilken viskosistet är den som fungerar bäst för "min" motor?
Den körs idag på 5w40 helsyntet och jag kör Volvo originalfilter och Shell helix ultra var 750mil
Har funderat på att gå över till Biltemas helsyntet 5w40 och byte olja och filter var 500mil eftersom att bilen saknar motorvärmare och gått en bit men går bra trots milen
Vilket alternativ är bäst för motor/smörjning osv?
Har även hört mig för på lite olika ställen
Nu till frågan
Det gäller en Volvo s70 2.5se 144hk från 1999 (tidigt uttagen) så den har "allt" nytt utom själva motorn och gasspjällhuset
Den har nu rullat 29300mil utan motorvärmare, vilket ska monteras och användas så ofta det går
Bilen är en brukis och körs oftast "normalt" men ibland förekommer hårdkörning efter att den fått jobba upp sig i temp först
Så vilken viskosistet är den som fungerar bäst för "min" motor?
Den körs idag på 5w40 helsyntet och jag kör Volvo originalfilter och Shell helix ultra var 750mil
Har funderat på att gå över till Biltemas helsyntet 5w40 och byte olja och filter var 500mil eftersom att bilen saknar motorvärmare och gått en bit men går bra trots milen
Vilket alternativ är bäst för motor/smörjning osv?