Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#332426
enligt min mening så är det värt att lägga runt 800:- på en ny givare.
Att mäta givarna går på 5 minuter och du ser direkt vilken som inte fungerar.

Bränslerelät kostar väl runt 150-200:- om jag inte misstar mig helt?
Användarvisningsbild
av emwtur
#332563
Om hastighetsmätaren fungerar så är det inget fel på givaren till bakhjulen !
( dom använder samma givare)
två givare kvar då !
det sitter en kontakt på vardera flygeln inne i motorrummet.
Enklast är att följa kabeln från hjulet inåt.
Om du tar en Ohm/multimeter (200:- på ClaesO/Kjell&co/Biltema) så skall det vara ca 1000 ohm i hjulgivaren ! - är det 1000 ohm på varje sida så tycker jag att du skall åka till en volvo verkstad och få felkoderna utlästa och uppskrivna ( både felkoder och gärna vad verkstaden tycker ) sedan kan du fundera på vad som behöver göras ....
du kommer antagligen att vara ca 500 : - fattigare men antagligen vet du vad som skall bytas/fixas
- en givare kostar runt 1000:- så det är inte smartare att byta på chans !
/emwtur
Användarvisningsbild
av filip2
#332643
jockemustafa skrev:jodå den kommer alltid starta igen =)
Om det är bränslerelät som till slut totalvägrar så fixar det sig oftast när relät blivit kallt igen :-O)
Om det är övehettning av relät så kanske man bara skulle kunna ha en flaska crc minus50 med sig i bilen och kyla relät med det för att liksom påskynda processen???
#332650
Några frågor till.... kan man se om det är bränslerelät det är fel på, eller måste man byta och prova sig fram.

Och det här med felkoder. Kommer bränslerelät upp där också och är det bara en volvo verkstad som kan kolla felkoderna.

ABS lampan lyser och är släkt växelvis. Kan vara släckt ett tag för att sedan lysa ett tag. Tyder detta på ett givarfel eller??
#332713
Angående ABS-lampan måste den lysa när man vrider på tändningen och sen slockna när bilen startar. Så var det iaf när jag besiktigade. Men det går ju att lösa genom att dra en sladd från en annan kontrollampa..
#332733
Känn på bränslerelät när du är ute och kör, är det SVINVARMT så kan det vara dags att ta en extra kik på detta.
Det är alltid lite varmt men du ska inte kunna bränna dig på det.

Fel med bränserelät går inte att läsa ut med hjälp av felkoder vad jag vet, om det nu inte är en boeing 747 du kör runt i :lol:
#332845
Titta på Informationstråden överst i forumraden så visar den reläets placering bakom askkoppen och säkringsraden på sidan E, 119 och 135. Lätt att byta, men ganska trångt. Går också att löda om reläet om man är mera duktig.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]