Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej igen

Hämtade bilen i fredags. Har kört ett antal mil och allt verkar ok. Undrar lite bara över ett ljud som uppstår i kupen vid landsvägsfart låter som det kommer från motorutrymmet. Trodde först detta var däcken som lät men det är ett annat ljud som låter som ett (svårt att förklara) ihållande lågt sus. Rätt så störande faktiskt då jag tror bilen skulle vara mycket tystare om det inte vart för detta ljud. Nån som har nån idé om vad det kan vara??

Sen undrar jag också vart oljefiltret sitter på 140hk motorn?? Ska eventuellt åka och byta olja + oljefilter ikväll. Samt behövs det specialverktyg för att få loss oljefiltret?? Förutom ljudet då så är bilen skön att köra och enormt komfortabel, otroligt mycket bil för så liten peng, ialla fall om den håller sig utanför verkstaden.
av -94 9000 2,3T cse
helgonet1 skrev:Hej igen

Hämtade bilen i fredags. Har kört ett antal mil och allt verkar ok. Undrar lite bara över ett ljud som uppstår i kupen vid landsvägsfart låter som det kommer från motorutrymmet. Trodde först detta var däcken som lät men det är ett annat ljud som låter som ett (svårt att förklara) ihållande lågt sus. Rätt så störande faktiskt då jag tror bilen skulle vara mycket tystare om det inte vart för detta ljud. Nån som har nån idé om vad det kan vara??

Sen undrar jag också vart oljefiltret sitter på 140hk motorn?? Ska eventuellt åka och byta olja + oljefilter ikväll. Samt behövs det specialverktyg för att få loss oljefiltret?? Förutom ljudet då så är bilen skön att köra och enormt komfortabel, otroligt mycket bil för så liten peng, ialla fall om den håller sig utanför verkstaden.
Suset, kan det komma från mittkonsollen, möjligtvis? AC är i sådana fall troligt. Oljefiltret sitter under motorn i dess framkant. Du behöver en sådan här filteravdragare:
Bild

Oljefilterkoppen är gjord av plast så använd riktiga verktyg så du inte spräcker koppen...
Användarvisningsbild
av helgonet1
-94 9000 2,3T cse skrev:
helgonet1 skrev:Hej igen

Suset, kan det komma från mittkonsollen, möjligtvis? AC är i sådana fall troligt. Oljefiltret sitter under motorn i dess framkant. Du behöver en sådan här filteravdragare:
Bild

Oljefilterkoppen är gjord av plast så använd riktiga verktyg så du inte spräcker koppen...
Attans också!! Vart får man tag på ett sådant filter på en söndag?? Det går inte att få loss det på annat sätt? Angående AC så lät det faktiskt annorlunda lr mindre när jag provade att stänga av/sätta på AC men kan ju ha vart inbillning. Hur menar du dåå att AC skulle låta så högt.

För jag har ju den avstängd. Man skulle kunna säga att ljudet/oljudet låter som en fläkt som drar igång (elstyrd motorfläkt på bil) fast det låter hela tiden under färd, det minskar bara när bilen rullar mellan 30-40km/t sen ökar det i takt med hastigheten. Synd tycker jag för vore det inte för detta så skulle bilen vara mycket tystare i kupén under färd.
Användarvisningsbild
av helgonet1
volvofantast skrev:Oljefitlerkoppen kan du köpa på biltema som har öppat på söndagar.Kolla att du har verktyg som passar till koppen.
Jo men tror inte att det finns nån biltema i närheten av Lidköping. Kan Jula ha sånt tro??
Användarvisningsbild
av wissel
Kan det vara den lilla lilla fläkten som sitter alldeles över högra temp.knappen som låter illa ? Börja med att dammsuga i Gallret för att ta bort Damm o smuts, OBS. Pilla inte där med något", bara dammsug eller blås med tryckluft lite försiktigt,
Bild
Har du kommit på detta med Cruisen ? Om du har med dig en Instruktionsbok så läs den, det finns massor att lära av den :-)
Användarvisningsbild
av helgonet1
wissel skrev:Kan det vara den lilla lilla fläkten som sitter alldeles över högra temp.knappen som låter illa ? Börja med att dammsuga i Gallret för att ta bort Damm o smuts, OBS. Pilla inte där med något", bara dammsug eller blås med tryckluft lite försiktigt,
Bild
Har du kommit på detta med Cruisen ? Om du har med dig en Instruktionsbok så läs den, det finns massor att lära av den :-)
Kan det verkligen vara orsaken till oljudet?? Jag menar det låter som det kommer från motorn lr nånstans från motorrummet. Har precis lärt mig hur farthållaren funkar. Använder den hela tiden så gott som. Enormt avstressande att slippa sitta och gasa samt så håller bilen rätt avstånd till framförvarande bil. Vilket ur trafiksäkerthetspunkt är bra.
av Traktorförarn
helgonet1 skrev:
volvofantast skrev:Oljefitlerkoppen kan du köpa på biltema som har öppat på söndagar.Kolla att du har verktyg som passar till koppen.
Jo men tror inte att det finns nån biltema i närheten av Lidköping. Kan Jula ha sånt tro??

Artikelnmmer på Jula: 600136

Nummer 600137 fungerar också, men den på Biltema passar bäst.

Hur gick det ? Fick du bytat olja idag ?
Användarvisningsbild
av helgonet1
Traktorförarn skrev:
helgonet1 skrev:

Artikelnmmer på Jula: 600136

Nummer 600137 fungerar också, men den på Biltema passar bäst.

Hur gick det ? Fick du bytat olja idag ?
Om du menar igår (Söndags) svar nej. Han inte med dettta men köpte verktyget och har byt olja + filter idag (Måndag). Är bara lite orolig för filtret som satt i har ett genomgående hål som var litet större i diameter än det jag köpte på Lidbil men det passade fast det gick lite trögt samt bytte gummipackningen. Tror att den ska sitta i den bredaste skåran längst ned på koppen.

Är lite orolig som sagt vad att jag gjort fel och det börjar att läcka olja. Ska kolla imorgonbitti samtidigt som jag kollar nivån. Hur låter motorerna i dessa bilar?? Tycker min låter lite väl mycket mekanisk (inget ventilknack) men den låter mekanisk/dieselaktig på nåt sätt, ska det vara så?? Jag menar min gamla merca som gått 29000 mil är ju tystare i gången än volvon! Borde väl vara tvärtom!? Frågan kvarstår.. :lol:

Update: Mecken på lidbil lyssnade på motorn och sade att det inte är nåt fel på den, alla volvo låter så, tyckte han. Han borde väl veta eftersom han lyssnat på ett antal bilar genom åren. Nu till ljudet/oljudet jag nämnt i denna tråd tidigare, det visade sig vara ett trasigt hjullager.

Tog med samme meckare ut på en tur i bilen och han sade det var hjullagret och för att kolla med säkerhet så lyftes bilen upp på verkstan och startades med hjulen hängades i luften då hördes det ännu tydligare från vänster fram hur det väste från hjullagret (låter ungefär som man kör med vinterdäck lr en fläkt som går igång). Så förhoppningsvis är det felet ur världen nästa torsdag (får det på garanti) som tur är. :D
Senast redigerad av 3 helgonet1, redigerad totalt 0 gång.
av J.F.S
Ett litet tips: Kör med ACn på året om. Du kommer slippa en massa bekymmer med den lilla åtgärden.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]