Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har som rubriken stött på ett problem, har köpt en 740 med krånglande hast. mätare.
Den visar ungefär hälften av det verkliga värdet, men varvar cirka 2300rpm i 90km/h. Som jag antar är ett normalt varvtal vid den hastigheten. (kollat med gps)
Vad är problemet?
Har ingen aning om vilken utv. eller bakaxel jag har, men det sitter en 5 vxl. låda (m47?) i den. HJÄLP!
Är verkligen jätte tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH
Senast redigerad av 1 Sittidik, redigerad totalt 0 gånger.
tja=)
inte direkt någon nyhet att volvo mätare strular.
Pappa fick sin kabelstam som går till mätaren bytt på verkstad och bara kabeln gick på 1500kr ny :roll:
inte riktigt samma problem som du har kanske, men på hans bil så dog belysningen ibland pga typ glapp i kablarna.
även varvmätaren hoppade lite konstigt.
Har forskat lite på egen hand nu, och det verkar som om jag har ordnat arbete åt mig om man säger så...
Har bestämt fått för mig att när ägaren innan bytte pinjongen(stavning?) i bakaxeln så ändrade det något med utväxlingen så den hastighetsgivarkrans jag har nu inte blir rätt på något vis. Hastighets mätaren inne i bilen visar nu cirka 60km/h vid 2500rpm på högsta vxl... Har även kollat tripp mätaren, och den visar ca 1,2km färd efter nästan 2,5km verklig färd, så själva hast. mätaren lär det ju inte vara som spökar. Har någon haft liknande problem med instrument som uppstått utan "axelmodifieringar"...?

Så, för att få upp hastigheten på mätaren måste det till fler "tänder" på hastighetsgivarkransen i axeln om jag har förstått rätt??
Men, har fått veta av flera att byte av denna krans är inget enkelt jobb, så då känns byte av hela axeln som något mer aktuellt. Rätta mig om jag har fel.

Eller finns det olika sorters instrument för olika "kransar"...? Om man nu kunde prova sig fram med olika instrument tills man finner rätt.

Och, är det någon som helst skillnad på pinjonger, utifall att den tidigare ägaren inte la märke till mindre/större kuggantal vid byte av denne..
Vill verkligen komma till rätta med detta då svenskbilprovning antagligen inte godtar detta.
SNÄLLA HJÄLP!
det finns ett antal olika "kransar" - ett alternativ som du också har - är att skaffa ett instrumenthus som passar till din axel :)

Om du söker lite på forumet så skall det finnas en tråd där antalet "tänder" på olika axlar står noterat.
OBS - har du ABS på bilen ?
i så fall MÅSTE du byta axel (eller krans)
/emwtur
Ok, det finns en utanför Örebro som brukar ha annonser om renovering av hastighetsmätare på BLOCKET.Dom kanske har en lösning? Här får du en del av annonsen...
Kom gärna ut till mig Jag hjälper er med dom problem som uppstår i mätarhuset Ex kontrollampor som slutar att fungera Eller att bilen inte laddar Hastighetsmätare och mil och trippmätare slutar att fungera Eller bränslemätare som krånglar.
Det går ochså bra att sända hit mätarhuset
Jag reparerar och återsänder samma dag
Tel 0585-31750
070-5476385
Fjugesta Billackering
Mätarhusen finns ju med 3 eller 4 stift-anslutning. En beg mätare är inte så svår att få tag i på skroten om du har 3 stift. Ca 500 kr. Är det 4 stift kan det vara lite svårare/dyrare. Jag hade tur och fick tag på en för 700 kr. Sök efter någon som skrotar sin gamla Volvo. Byt och prova den på plats, det är bara 2 skruvar plus anslutningarna på baksidan/T
Ja, givetvis har jag en anslutning med 4 stift!!!! Att det aldrig ska få gå lätt.
Hursomhelst, min bil har ingen abs, såvitt jag vet..
Men, vad för sorts kransar finns till bilar UTAN abs...? 12 och 48 tänder, eller har jag förstått fel?
Och, passar alla pinjonger i alla kronhjul, eller är det en speciell pinjong till ett speciellt kronhjul?
Vill veta om ägaren innan verkligen bytt pinjong, och kanske då isåfall fått fel..
För, om han nu verkligen bytt, och fått RÄTT, finns det några andra missöden som kan inträffa som orsakar detta fel med hastighetsmätaren?
En, sista fråga(för den här gången), finns det olika givare till hastighetssignalen, utifall att man ska prova olika sorters givare...?? SUCK...
MVH
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]